Prosjekt skiglede – begynnelsen (2010)

På skitur

Jeg… en selverklært skihater siden jeg var liten. Har aldri sett poenget med å montere planker på beina for å labbe på tur. Kan ikke huske å noen gang ha hatt skiglede de få gangene man var tvunget ut på skitur. Så det har ikke blitt mange skiturene på meg etter at jeg ble voksen og kunne bestemme selv. Men så…

Naturen og friluftslivet «kom og tok meg». De siste årene har jeg tilbragt stadig mere tid i skogen og på fjellet – i sommerhalvåret. Når vinteren kom ble marka og fjellet «stengt» for meg, og jeg hatet det. Hadde det slett ikke bra når jeg ikke fikk komme meg ut på tur. Treningssenteret ble flittig besøkt, men det er ikke det samme; på ingen måte. Å være ute i naturen gir en ro, en balanse, en mental nullstilling som jeg ikke finner på noe treningssenter. Så hva gjør man??

Ettermiddagstur i Nilsbyen, Trondheim

Jo, man bestemmer seg for å forsøke å finne skigleden. Det tok noen år med modning, men endelig – i begynnelsen av 2010 ble nye ski, staver og skisko innkjøpt, og etter gud vet hvor mange år uten ski på bena var jeg endelig mentalt klar til å legge fortidens skihat bak meg. Ut i naturen skulle jeg!

Det ble ikke veldig mange skiturer på meg det året, men i allefall flere enn på siste 10 foregående  år tilsammen, så som en start var jeg fornøyd med egen innsats, men skigleden fant jeg liksom ikke helt. Dårlig teknikk, redsel for å falle (begynner å bli gammel?), ikke optimal smøring og for store skisko får ta skylden)

Men uansett – skiene var funnet frem igjen og jeg var optimist med tanke på skisesongen 2011


5 responses to “Prosjekt skiglede – begynnelsen (2010)

  1. Tilbaketråkk: Sommermenneske i vinterland | Friluftsliv og andre gleder

  2. Tilbaketråkk: Barfrost <3 | Friluftsliv og andre gleder

  3. Tilbaketråkk: Tur-tørke, smerter og trening | Friluftsliv og andre gleder

  4. Tilbaketråkk: Sesongens første skitur | Friluftsliv og andre gleder

  5. Tilbaketråkk: Møkkaskitur! | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

