Årets siste skitur?

Mon tro om ikke dette ble årets siste skitur? Endelig kom sola til Trøndelag – helt på tampen av påsken – og dagen måtte utnyttes. Sur og kald vind blåste over trønderlandet, men likevel: soooool, og lite bortskjemte som vi er her oppe, så skal det mer til enn litt kald vind for å stoppe en friluftshungrig dame fra å komme seg på tur. 

Så skiene ble pakket inn i bilen og en halvtimes kjøretur til Saksvikvollen ventet. Der var det +3 grader og rød voks ble hentet frem og lagt under skia. Så at det var flere rundt meg som også satset på rødt i dag. Og avsted bar det, i retning Gjenvollhytta. Det tok ikke lange tiden å oppdage at skiene var utrolig bakglatte for glipptakene var mange og svære! Som om ikke det var nok, var det også dårlig glid på skiene. Det skulle nesten ikke kunne gå an, men det gjør det. Dette var ikke første gangen jeg gjorde akkurat denne erfaringen. Langs løypa møtte jeg flere som hadde stoppet opp for å smøre om, og det tok ikke lange tida før jeg også måtte gjøre den første av i alt 3 smørestopp. Mere rødt ble lagt på og jeg gikk trøstig videre, men bedre ski fikk jeg ikke. Slet meg videre og tenkte at jeg skulle smøre om når jeg kom til Langåskjølen om ikke skiene da hadde blitt bedre. Det ble de ikke, så nok en smørestopp var nødvendig. Denne gangen prøvde jeg med fiolett under skia. Det hjalp litt på glien, men skiene var og forble bakglatte. Og det forble de hele turen. Før jeg nådde parkeringsplassen var nok en smørestopp nødvendig siden føret “spiste” voksen. 

Snakket med flere i løpet av turen og ingen hadde gode ski, hvertfall ingen som gikk på smøreski! De eneste som var strålende fornøyd med skiene sine var to som gikk på smørefrie ski 🙂

Uansett; elendige ski eller ikke, det er godt å komme seg ut i frisk luft og naturen i Nordmarka er helt fantastisk. Akkurat slikt landskap som jeg elsker: store, flate myrer (pr. d.d. under snø)  med kortvokste furutrær på. Det er lanskap som gir ro i sjelen.

2. påskedag og ikke nypreparerte spor

 

Legg gjerne igjen en kommentar!

