Årets første «topptur»

Topp og topp… Liaåsen er bare 429 moh, men den er Estenstadmarkas høyeste punkt, så da er det vel topptur da?

Utgangspunkt i dag var Lohove for å å få en litt lenger tur enn om jeg gikk fra Bekken. Kaldt i dag også, kun 2 grader når jeg startet i halv elleve tiden. Klok av skade hadde jeg kledd meg litt bedre i dag, men likevel ble det kaldt i pausene (til tross for ytterligere en ullgenser i sekken som ble dratt på ved behov. Lettskyet, pent vær og utover dagen skulle sola vise seg stadig mer. Heldigvis.

Ruta i dag ble lagt gjennom Styggdalen, opp til Lomtjønna og så videre til Liaåsen før returen gikk i retning Ramdalen og ned brattbakken til begynnelsen av Styggdalen igjen og tilbake til Lohove. Totalt 13 km. også i dag.

Utrolig lite folk å se de første timene på tur. Utover dagen når jeg var på vei ned fra Liaåsen ble det litt mere folk å se, men å si at det var folksomt i marka, er vel utvilsomt en overdrivelse. Helt utrolig egentlig at det ikke er mere folk i marka på en fin dag som dette, men jeg er heeelt happy med det. Mere plass til meg 🙂

Turen i dag gir noen fantastiske utsikter etterhvert som man kommer opp i høyden. Rett før jeg kom opp på Liaåsen er det et helt utrolig panorama mot Sylmassivet. Prøvde å ta bilder, men de ble ikke bra. Sylmassivet forsvinner liksom mot himmelen. Synd, for det er et helt fantastisk skue. På vei ned er det utsikten mot Trondheimsfjorden  og «Fosenalpene» som dominerer.

Utrolig mye snø i marka enda. Blir en stund til det er helt fritt for snø her. Utålmodig nå, merker jeg. Vil ha snøfri mark NÅ så jeg kan ferdes fritt uten ski på beina.

Merkelig "installasjon" rett ved Liaåsen

Dagens hjertesukk: Idiotiske hundeeiere! Hva hjelper det å plukke opp hundebæsjen i en plastpose når man like etterpå slenger den fra seg midt i skiløypa? Vet de ikke hvor herrens mange år det tar før plast råtner??? Synes i grunnen det er toppen av idioti å gjøre slikt som dette. Mye bedre å la hundebæsjen ligge så forsvinner en i løpet av kort tid.

Legg gjerne igjen en kommentar!

