Trening gjør søtsuget mindre

Trening gjør søtsuget mindre – adressa.no.

Riktignok beskriver artikkelen forskning som er gjort på mus, men jeg er ikke i tvil om at svært mye er overførbart på oss mennesker hva gjelder avhengighet av fete og søte matvarer. Også det som skrives om røykekutt og mindre sjans for tilbakefall hos de som trener kan jeg skrive under på. Til sommeren er det 8 eller 9 år siden jeg stumpet røyken. Samtidig begynte jeg å trene.  Jeg er fortsatt røykfri og jeg trener fortsatt, og vektøkningen som er en opplest og vedtatt sannhet ved røykekutt kom ikke. I stedet gikk jeg ned en masse kg. nettopp fordi jeg begynte å trene samtidig med at røykpakken ble lagt bort.

Fra mitt ståsted skjønner jeg ikke at folk sitter på ræva og lever et inaktivt liv. Trening er gøy, og det har så mange gode effekter både på den fysiske og psykiske helsen at det burde vært obligatorisk med minimum 30 min. trim hver dag for alle. Men det gjelder å finne noe som man liker å holde på med. Jeg hadde f.eks aldri klart å trene regelmessig om treningen måtte være jogging. Jeg avskyr jogging og ville gitt opp etter kun kort tid. Hvis jeg derimot får sykle, spinne, gå tur i skogen eller på fjellet, danse zumba eller swing, ja så er det ikke noe problem å trene for alt dette synes jeg er knallgøy. Jeg har aldri angret på en gjennomført treningsøkt. Har du?

Legg gjerne igjen en kommentar!

