Beversafari 29. april 2012

Søndag kveld kjørte vi opp til Nedre Leirfossen Kraftverk for en liten kveldstur ved Nidelva. Håpet var å få se bever, noe jeg aldri har gjort annet enn på tv. Leirfossen er kjent for å huse bever, men jeg trodde vel egentlig ikke at det lille dyret skulle vise seg for oss.

Demningen ved Nedre Leirfossen Kraftverk

Utsikt mot Øvre Leirfossen Kraftverk

Vi tuslet innover i retning Øvre Leirfossen Kraftverk og svingte etterhvert av oppover mot restene av Leira Fort og Bjørkmyr. Her var det tydelige spor etter bever i lia. Helt utrolig hvor store trær dette lille dyret klarer å felle. Selv om sporene etter bever tok det meste av oppmerksomheten min klarte jeg ikke å unngå å legge merke til hvor utrolig grønt det var her nede ved elva. Trærne hadde et lysegrønt skjær og varslet om at det er vår selv om gradestokk og vær stort sett har minnet om mild vinter i hele april. Det er i allefall stor forskjell på hvor langt våren har kommet nede ved Nidelva kontra i Estenstadmarka. Deilig å få en påminnelse om at naturen snart eksploderer i herlige, flotte farger 🙂

Rester av gamle bunkerser. Tror det er gamle Leira Fort, men det har vært vanskelig å finne noe info om dette fortet.

På toppen ved restene av de gamle bunksersene snudde vi og tuslet nedover igjen. Denne gangen la vi kursen helt nede ved elva. Det tok ikke lang tid før den første beverhytta dukket opp.

Beverhytte

Og like etterpå dukket også en bever opp! Oh lykke 🙂 Stille og rolig kom den svømmende oppover elva. Tenk å ha sånn flaks at jeg får se bever på min aller første «beversafari»?! Litt lenger ned hører vi plutselig et plask og der dukker det jammen opp to til. Dessverre valgte de (selvfølgelig!) å holde god avstand til oss så bra bilder ble ikke så lett å få tatt med mitt kamera. Ikke hadde jeg med meg kikkert heller og det angret jeg bittert på. Neste gang blir den med!

Legg gjerne igjen en kommentar!

