Tung tur på inneklemt fridag

Noen turer er bare tunge, uten at rutevalg eller tung sekk har noe med det å gjøre, og mandagens tur var en slik tur. Hadde fri fra jobben og dagen skulle brukes i skogen. Sola skinte fra skyfri himmel når jeg våknet, men innen jeg kom meg ut døra var det helt overskyet og en sur vind. La i vei opp motbakkene fra Bekken med Liaåsen som mål. Hadde lyst til å se hvor mye snø som var smeltet siden sist jeg var oppover der. Svaret på det spørsmålet ble deprimerende lite. Før jeg i det

Liaåsen siste dagen i april. Benken har i det minste kommet frem nå, men fortsatt mye snø

hele tatt hadde kommet inn i Styggdalen møtte jeg snøen og det ble å kjempe seg oppover i «slushsnø». Heldigvis datt jeg ikke gjennom sånn som i Brattåsen på lørdag, men det er likevel blytungt å vasse rundt i 5-6 cm. slush. Får liksom ikke noe grep og fremdriften blir heller dårlig. Legg til et dårlig kne og elendig pust pga «trang» brystkasse, så var det ikke noen topptur akkurat. Kaffepausen på Liaåsen ble av det korte slaget. Til tross for at jeg dro på meg min lette dunjakke frøs jeg som en hund, så etter kort tid gikk jeg i retning Austlia og Estenstaddammen.

Er en stund til denne snøen smelter...

Var litt lunere ved dammen, så her ble det ny kaffepause. På vei hjemover la jeg merke til små bobler i vannet, og ved nærmere ettersyn krydde det av frosker der som parret seg av hjertens lyst. De formelig badet i sine egne froskeegg. Artige små skapninger så lenge jeg slipper å ta på dem.

Et lite utvalg av froskene jeg så og hørte i Estenstaddammen

Pausen ved dammen var heller ikke av det superlange slaget. Været innbød liksom ikke til det. Dessuten ventet en lenge behøvd frisørtime på meg.

Dagens rute

Legg gjerne igjen en kommentar!

