Langhelg i Amsterdam

Kjærestens arbeidsgiver tok med ansatte og deres bedre halvdeler til Amsterdam i helgen, og det kan vel trygt slås fast at turen var vellykket. For min del var det første gang jeg traff kollegaene til kjæresten og deres partnere, så jeg var litt spent på forhånd, men det gikk gulle godt. Veldig trivelige folk å være på tur med selv om jeg på ingen måte rakk å snakke med alle.

Turen startet grytidlig når vekkerklokka ringte halv fire fredag morgen. Morgenflyet til Amsterdam er ingen spøk! Vel fremme på Schiphol fikk alle bagasjen sin og felles buss gikk til http://doubletree1.hilton.com/en_US/dt/hotel/AMSCSDI-DoubleTree-by-Hilton-Hotel-Amsterdam-Centraal-Station-/index.do Et meget bra og sentralt hotell som ikke koster skjorta. Her kommer jeg garantert til å bo igjen om jeg skulle finne på å reise til Amsterdam en annen gang; og det skal man ikke se bort fra. Etter å ha satt fra oss bagasjen ruslet vi ut for å finne noe å spise siden KLM hadde gått tom for sandwicher på flyet nedover og vi dermed ikke fikk noe mat. Deretter bar det ut på kanalene i Amsterdam for å se byen flyte forbi og for å spise lunch ombord. Sandwicher og kalde salater + vin/øl smakte fortreffelig mens Amsterdams sjarmerende husfasader dannet flotte kulisser.

På kanalbåttur i Amsterdam

Det var en lystig gjeng som gikk i land etter et par timer på kanalene. Noen gikk for å sove litt, men kjæresten og jeg fortsatte opp i byen på en rusletur. På kvelden var det felles middag på en indonesisk restaurant hvor vi fikk servert et gedigent ristaffel (masse småretter – en slags indonesisk tapas). Aldeles nydelig mat og noe helt annet enn det ristaffelet jeg spiste sist jeg var i Amsterdam. Indrapura kan virkelig anbefales! http://indrapura.nl/rijsttafels/?lang=en Etter middagen tuslet vi rett og slett hjem på hotellet. Å stå opp klokka halv fire på natta er ingen ideell start på dagen, så rundt midnatt var det slutt for min del. Korteste veien hjem gikk gjennom Red Light District og det var nå for såvidt også en opplevelse, om enn en litt deprimerende en.

Det går an å parkere sykkelen sin på mange måter

Det var mange flotte fasader å se og mange hadde også pyntet opp med blomster og grønne planter

En dekorert stein- eller flis-sofa på Rembrandtsplein

Lørdag skulle alle ansatte og leverandører ha et par timer med fagprat, så da ruslet jeg rundt i byen alene. Rakk å komme meg opp til Leidseplein før jeg måtte returnere til hotellet for å få med meg kjæresten. Det var sol i Amsterdam, men en kald vind gjorde sitt til at jeg likevel småfrøs i t-skjorte og dongerijakke.

Kjæresten og jeg tuslet nok en gang oppover i byen uten mål og mening. Endte til slutt opp på Leidseplein hvor vi spiste lunch på en mexikansk restaurant. Deilig mat og rause porsjoner så vi rakk nesten ikke å bli sulten til middag klokka halv ni.

Tid for meksikansk lunch

Også denne kvelden var det felles middag, men litt mer tradisjonell i stilen enn fredagens ristaffel. Brasseri Harkema er et svææært brasseri og det hører man med en gang man kommer inn der. For et lydnivå! Maten vi fikk servert var helt grei, men ikke noe mer enn det når sant skal sies. Ville ikke valgt å spise her en gang til. http://www.brasserieharkema.nl/?lang=en

En av mange kanaler i denne byen

Etter middagen endte de fleste av oss opp på en bar ett eller annet sted i nærheten av brasseriet, og her ble vi sittende ute til klokka dro seg mot tre på natta. Da var de fleste godt forsynt med både mat og drikke og det var godt å legge hodet på puta i halv firetida.

Søndag rakk vi ikke stort annet enn hotellfrokost før turen gikk til flyplassen og retur til Norge.  Hjemme i Trondheim tidlig søndag kveld etter et deilig avbrekk hva hverdagen, og det ble ingen sen kveld hjemme i stua mi. Allerede i nitida tuslet jeg i seng og sovnet som en stein. Storbyferie er hardt for kroppen!

Flere flotte fasader i Amsterdam

Fra blomstermarkedet i Amsterdam

Nå skal en ny koffert pakkes, men denne gangen blir det med bikini, shorts og lignende klesplagg. Gran Canaria venter 😀

Legg gjerne igjen en kommentar!

