Topptur til Pino Trancado (1331 moh) og Montaña de los Jarones (1485 moh)

I dag reiste kjæresten hjem, så gårsdagens tur i den kanariske fjellverdenen var den siste sammen, iallefall for denne gang 😦

Planen var å gå en to-toppers-tur med utgangspunkt i Presa de las Niñas, vannbassenget som vi passerte på søndagens tur. At det var utgangspunkt betydde dessverre at vi måtte opp «Canari-Trollstigen» fra Mogán i retning Ayacata. Heldigvis kom vi oss opp uten uhell nok en gang og kunne parkere bilen ved bommen i nærheten av Casa la Data. Da vi parkerte bilen var det ikke mer enn 15 grader, men det var grei temperatur å gå i – iallefall inntil vi kom opp i høyden og fikk kjenne på en iskald vind.

Deler av veien fra Mogán mot Ayacata der den bukter seg oppover dalsiden

Stien starter på andre siden av veien fra der vi parkerte og den er lett å finne, delvis hellelagt som den er i starten. Videre opp gjennom pinjeskogen er den godt synlig fordi det er laget et minigjerde et godt stykke oppover i lia.

Stimerking på spansk

Området vi gikk i heter Pinar de pajonales og ble herjet av skogbrann sommeren 2007, og det synes godt. Det er lite vegetasjon i pinjeskogen, men pinjetrærne ser stort sett  ut til å klart seg gjennom skogbrannen selv om stammene deres er kullsvarte.

Dette treet overlevde ikke skogbrannen

Pinjetrær med svarte stammer og lite undervegetasjon vitner om en stor skogbrann

Stien stiger jevnt og trutt oppover i skogen med noen flater innimellom. Snart er vi oppe i passet Cruz de la Huesita og møter grusveien som vi følger i ca 100 meter før vi tar av på en sti videre oppover i pinjeskogen i retning Morro de la Negra.

Utsikt mot Pino Trancado (den skogkledte toppen til venstre) på vei dit

Straks oppe i passet Cruz de Huesita

Det blåser nå såpass mye at jeg finner frem vindjakka og tar den på. Stien fortsetter å stige jevnt og mot toppen av Pino Trancado blir stigningen litt brattere, men ikke på noe tidspunkt er det veldig bratt. Snart tar vi av fra stien og følger høydedraget ut mot toppen og litt forbi til utsiktspunktet som ligger 100 meter forbi det høyeste punktet. Her er det en fantastisk utsikt rett ned mot Presa de las Niñas og Presa de Soria litt lenger ned i dalen. Vi ser også laaangt nedover dalførene med byene Mogán, Veneguera og Arguineguin og mot nord troner Roque Nublo i all sin prakt. Pico de las Nieves ser vi ikke der den ligger innhyllet i skyer.

På vei forbi toppen mot utsiktsplatået dukker Roque Nublo opp i nord.

Heldigvis sitter vi litt i le av toppen så vi kan ta oss en god pause uten selskap av iskald vind. Vi setter oss på noen steiner ytterst mot stupet og nok en gang kjenner jeg at høydeskrekken utfordres, men det er hele poenget. Den skal utfordres. Det smaker knallgodt med melon mens vi nyter utsikten og sola.

Panoramautsikt fra Pino Trancado

Etter en stund går vi tilbake til grusveien og fortsetter på stien rett over veien. Det er dags for å ta fatt på vandringen til topp nr. 2 denne dagen. Montaña de los Jarones skal visstnok ha panoramautsikt både nord-, øst- og vestover. Vi går fortsatt i pinjeskog og stien stiger jevnt inntil vi skal ned i passet Degollada Blanca. Her er det en enorm kløft (canyon) som skjærer seg inn i landskapet. Helt enorm å se på (i likhet med mange andre slik kløfter på Gran Canaria). Idet stien svinger ned mot passet begynner vi å lure på om vi har gått feil. Retningen stemmer liksom ikke lenger med kartet, men det er strengt tatt ingen annen vei å gå så vi fortsetter. Nede i passet fortsetter stien litt opp og ned før den begynner å stige jevnt. Vi tror nå at vi ser toppen, så skuffelsen er stor når det går opp for oss at dette bare er en «luretopp». Montaña de los Jarones ligger legger frem, så vi følger stien ned og deretter opp igjen.

Fine stier som av og til er bygd opp slik at de ikke raser ut i fjellsidene på vei mot Montaña de los Jarones

Som veiene på denne øya slynger også stiene seg i store  s’er oppover fjellsidene, så selv om det går jevnt og trutt oppover blir det aldri styggbratt. Heldigvis, for man skal tross alt ned igjen også, og det synes jeg alltid er mye verre enn å gå opp. Stien opp til Montaña de los Jarones er tidvis noe smal og på den ene siden er terrenget ganske bratt, så jeg holder øynene stivt festet på stien og er smått svimmel. På vei tilbake går det dog mye bedre, så kanskje jeg rett og slett bare hadde lavt blodsukker på vei opp?

Utsikt fra stien på vei opp til Montaña de los Jarones. Dype kløfter skjærer seg inn i landskapet.

Etter en god del opp og ned er vi endelig på toppen. Superb utsikt mot øst og sør, men mot vest og delvis mot nord er det mye skyer som gjør at utsikten blir dårligere enn den kunne ha vært. Bl.a. ser vi ikke Tenerife med Teide i vest, ei heller Pico de las Nieves i nord. Roque Nublo leker gjemsel med skyene og lever således opp til navnet sitt; toppen i skyen.

Utsikt mot Presa de las Niñas og Presa de Soria fra toppen. Presa de Chira sees også fra toppen, men uten vidvinkel var det umulig å fange alle 3 bassengene på samme bilde

Fornøyd dame ved toppvarden på Montaña de los Jarones

Etter å ha tatt de obligatoriske topp- og utsiktsbildene fant vi oss en plass i le for vinden hvor vi kunne spise lunch. Baguette og ost. Enkelt, men helt greit når magen rumler og blodsukkeret er lavt. Veien tilbake fulgte samme rute som vi kom opp minus “omveien” om Pino Trancado.

På vei ned kan vi skue tilbake på Montaña det los Jarones

Turen ned gikk greiere enn fryktet i mye sand og løsgrus, så ca halvannen time etter at vi forlot toppen sto vi ved bilen igjen.En flott tur med panoramautsikt fra to topper var over og retur til Arguineguin gikk via Ayacata og St. Bartolomé siden jeg ikke hadde lyst til å kjøre Canari-Trollstigen enda en gang. At den valgte hjemveien var lengre fikk bare være. Jeg hadde fått nok av hårnålssvinger.

Roque Nublo leker gjemsel med skyene sett fra toppen av Montaña de los Jarones

Ved bilen ser vi tilbake mot Montaña de los Jarones. Det er den lille, litt pyramideformede, toppen bak til høyre i bildet