Endelig fjelltursesong

For de som liker ski har selvsagt sesongen vært i gang siden fottursesongen sluttet sist høst, men for de av oss som foretrekker fjellet til fots, er det fortsatt tidlig.

Bårdsgarden i Storlidalen må være en Norges vakreste selvbetjeningshytter

Fredag:

Hilde, Aud-Iren og jeg dro til Storlidalen etter jobb fredag uten andre planer enn å rekognosere litt før neste helg da jeg skal ha med 7 damer fra forskjellige steder i landet på tur der. Vi kom frem i strålende solskinn og nøt dagens siste solstråler på verandaen med noe godt i glasset og en nydelig utsikt over Ångårdsvatnet og Kråkvasstind. Snøen lå langt nedover fjellsiden på vestsida av Ångårdsvatnet og innover i  retning Innerdalen så det ut til å være helhvitt.

Kråkvasstind i solnedgang sett fra «hytta»

Vi var spente på hva som ville møte oss dagen etter. Forventningene til lørdagens tur var store med tanke på det flotte været som var meldt.

Solide snøskavler ved Storbekken enda

Lørdag:

Og gjett om forventningene ble innfridd! Vi våknet til strålende sol, blå himmel og 10 grader allerede i åtte-tiden. Vi tok oss god tid med frokosten så klokka var over halv elleve før vi la avgårde oppover i bjørkeskogen på merket sti fra innerst i dalen.

Opp gjennom snøfri bjørkeskog

På god vei mot Storbekkhøa

Opp gjennom skogen var det snøfritt, men rett før vi kom over tregrensa møtte vi på den første snøen, og fra drøye 900 moh var det skiføre. Heldigvis bar snøen så vi kunne gå oppå uten altfor store problemer. Det gikk jevnt oppover og svetten silte i varmen, men utsikten som bare ble bedre og bedre jo lenger opp vi kom var verdt hver eneste svettedråpe. Den første matpausa hadde vi allerede rett etter at vi møtte snøen.

Okla dukker opp i all sin prakt

Været var helt knall, så ingen grunn til å stresse opp, men opp skulle vi, så vi kunne ikke bli på 930 moh heller, så etter en drøy halvtime var vi på beina igjen og tråkket oss videre oppover i snøen.

Vi kommer stadig nærmere Storbekkhøa

Praktfulle Tohatten

Neste matpause tok vi når det var ca. 200 bratte metre igjen til toppen. Etter en lang pause ble jeg rastløs og gikk i forveien mens Hilde og Aud-Iren tok det litt roligere. Det så det ut som om det var mulig å gå i tildels snøfri ur oppover, men jeg valgte snøen opp. Det var rimelig bratt opp gjennom, men jeg plantet skoa godt inn i snøen og hadde greit feste til jeg kom opp på toppryggen som var snøfri. Derfra var det bare å kruse inn til toppvarden og den mest fantastiske utsikten jeg noen gang har sett. Fra toppen kunne vi se «hele verden» eller i allefall stooore deler av Trollheimen.

Nesten euforisk på toppen pga den fantastiske utsikten. Neådalssnota bl.a. i bakgrunnen

Å stå alene på toppen med den mest rå utsikten jeg noen gang har sett, kan ikke beskrives. Det må oppleves, og jeg skjønner hvorfor http://rett-til-topps.com/oppdal-nord-nord-vest/storbekkhoa plasserer Storbekkhøa blant Oppdals Topp-3. Mitt første besøk på denne toppen blir garantert ikke mitt siste!

Hilde og Aud-Iren blir små i dette mektige landskapet når de nærmer seg toppen

Aud-Iren og Hilde kom opp på toppen omkring 5 minutter etter meg og vi tok oss god tid til å nyte utsikten, skrive oss inn i toppboka (som nr. 268-270 i 2012) og ta de obligatoriske toppbildene.

Alle 3 damer på 1504 moh etter en herlig tur opp

Returen gikk omtrent samme vei som vi kom opp da vi fant ut at det var like greit å ta snøen ned fra toppen i stedet for å gå den bratte eggen ned som vi så to andre gjorde da vi var på vei opp.

Utsikt mot mektige Storsalen

Aud-Iren tar den kjappe veien ned fra toppen

Etter totalt 9 timer på tur (fordi det ikke var noen grunn til å gå noe fortere i det fine været vi hadde) var det godt å få seg en dusj, varm sodd og god drikke på hytta. Tre meeeeget fornøyde damer tuslet i seng i ettida med bilder av vakre fjell på netthinnen.

Søndag:

Sola hadde dessverre forsvunnet i løpet av natta, så skyene hang nedover fjellene da vi sto opp på søndag. Det var imidlertid ikke nedbør, så ut på tur skulle vi selvsagt. Siden topptur ikke frister når utsikten likevel ikke er der, la vi turen over til Vassendsætra i enden av Gjevillvatnet. Det var overraskende mye snø på strekningen, men også snøfri, søkkvåte myrer, så vi vekslet mellom å gå oppå snøen og nesten drukne i gjørme og klissvåt myr.

Vanntette fjellsko er definitivt en fordel i dette terrenget

Heldigvis var det bruer over enkelte bekker for nå i vårløsningen går de store alle sammen

Ved Vassenden spiste vi matpakka vår inne i hytta, men det hadde nesten vært like greit å spise ute for hytta var ikke spesielt trivelig. Tydelig spor etter musa var det også inne i hytta. Det er ikke så mange som besøker denne hytta, så jeg var nr. 53 som skrev meg inn i besøksprotokollen i år. Utsikten ble noe bedre utover dagen og Gjevillvasskamban kom etterhvert til syne, men Okla (Høgsnydda) forble ikledd en sky hele dagen.

Nærmer oss Vassendsætra som er mye mer idyllisk sett utenfra enn den er inni

Etter å ha slappet av litt gikk vi samme vei tilbake som vi kom. Den lange oppstigningen i snø og myr som vi hadde grudd oss til gikk mye lettere enn forventet og før vi visste ordet av det var vi ved stiskillet til Trollheimshytta og Okla og kunne begynne på nedoverbakkene mot Bårdsgardenm , men før vi kom så langt innvilget vi oss en liten pust i bakken mens vi enda var litt i le for den lille vinden som var.

Tilbake i hytta var det dusj, rydding og pakking av sekk som sto på programmet før retur til Trondheim, Steinkjer og Leksvik.

Vakker skogsvei like ved Bårdsgarden

Jeg gleder meg til å komme tilbake hit allerede til helgen sammen med 7 «jomfruer». Jeg håper bare at været viser seg fra sin beste side. Da er jeg sikker på at alle 7 damer kommer til å forelske seg hodestups i Trollheimen.

One response to “Endelig fjelltursesong

1. Tilbaketråkk: Sommerhelg i høstfjellet med innlagt topptur | Friluftsliv og andre gleder