Sensommer i skogen

Endelig kom sommeren til Trondheim! 

Etter 2 uker på Mallorca hadde jeg fått en god dose sol, og ikke minst varme, men det er nå likevel deilig når det er sommer hjemme også. Sent, men godt kan man vel si om denne sommeruken? Så når sommeren endelig kommer med svale, deilige kvelder og nydelige solnedganger, får hælbetennelse være hælbetennelse. Ut på tur måtte jeg! 2 uker på en solseng er ikke lenger toppen av lykke, og jeg kjente at marka nærmest ropte etter meg, så både tirsdag og onsdag denne uken har jeg vært på leting etter de siste postene i årets turorientering.

Pga hælen kan jeg ikke satse på å sveipe over store områder lenger, så de 4 postene som gjensto måtte fordeles på to turer slik at det ikke ble for langt å gå på en kveld. Hælen har vært pittelitt bedre denne uka, men smertegrensa går vel max. 2 timer.

Tirsdag

Tirsdag kjørte jeg til Stokkanhaugen for å eliminere behovet for å gå på asfalt og for å få kortest mulig vei til første post. Det skulle vise seg at de 2 postene jeg lette etter lå i et område med plenty ugress som i løpet av sommeren hadde vokst seg kjempehøyt, så tidvis gikk jeg i ugress som rakk meg over livet uten at jeg så bakken og hvor jeg trådte. Ikke spesielt hyggelig egentlig. I tillegg var jeg tydeligvis en elendig kartleser denne kvelden, så jeg rota masse før jeg endelig kunne skrive ned koden på den første posten.

Utsikt like ved post 81

Den andre posten trodde jeg skulle bli piece of cake å finne, men her var det mengder av ugress og vilniss og ingen tydelig å sti å finne (hvertfall ingen som ikke rant ut i myr etter kort tid), og etter lang tids leting var jeg drittlei av å lete i midjehøyt ugress så jeg ikke så hvor jeg trådte og  skoene til stadighet sank ned i gjørmete myr . Etterhvert begynte det å bli skumring inne i skogen, så når klokka hadde passert ni på kvelden besluttet jeg å ta kvelden. Én mager post og 3 enslige poeng ble resultatet av denne kveldens jakt.

Dette er en sti! Tro det eller ei.

Onsdag

Onsdag gikk turen fra Bekken og opp til Styggdalen. Den første posten jeg var på leting etter skulle ligge i nærheten av utsiktspunktet Månen. I stedet for å ta «normalruta» til Månen valgte jeg å skrå av fra stien i Styggdalen og gå bratt opp lia og bakom stupene i dalen. Her har jeg aldri gått før og siden det var veldig bratt, håpet jeg at jeg leste kartet rett og at jeg kom dit jeg skulle, for å gå ned igjen… det var temmelig uaktuelt. En ting er å gå bratt oppover, det er mye verre å gå bratt nedover. Uansett.. opp kom jeg viste det seg og plutselig var jeg i et område jeg aldri hadde vært i, men rett ved meget kjente områder. Spennende og kjempeartig. Jeg elsker å oppdage nye stier og områder, og blir alltid glad og nesten lykkelig når det skjer.

Det skjer ting i Styggdalen. Bydrift utvider stien virker det som.

Posten lå som forventet like ved Månen og ble funnet uten problemer. Fra Månen kunne seg se utover Trondheimsfjorden og over til Bymarka. Trondheim lå badet i nydelig kveldssol. Herlig!

Kveldssol på en blikkstille Tømmerholtdam

Neste post var heller ikke noe problem å finne (selv om kjæresten ringte mens jeg lette etter den og «forstyrret» meg). Hælen varslet på dette tidspunktet om at nok var nok, så å lete etter den aller siste posten i årets tur-o (den jeg ikke fant i går) var uaktuelt. For langt unna der jeg befant meg, så den må jeg ta en annen kveld. Kjappeste vei tilbake til Bekken var nå påkrevd.

To deilige kvelder i skogen til tross for mye smerter etter turene. Det var verdt det.

2 responses to “Sensommer i skogen

  1. Takk for at du tok meg med på orienteringstur.:-)
    Det er evigheter siden jeg var i Trondheim og Trødelagsfylkene, men det er flott der 🙂
    HA en vakker søndag og stell pent med hælen 🙂

    • Bare hyggelig 🙂

      Hælen ja… uff, trist historie for en «stillhetsjunkie» som meg. I morra blir den utsatt for akupunktur og lydbølgebehandling i håp om at det hjelper, for jeg trenger å være på tur. Ha en flott søndag videre du og!

Legg gjerne igjen en kommentar!

