Sensommerhelg

Denne helgen markerte antageligvis slutten på sommeren 2012 her i Trøndelag. Lørdag opprant med sol og mange deilige varmegrader slik vi har vært bortskjemt med en hel uke til ende er oppe i Trøndelag, men i dag kom regnet tidlig på formiddagen, og det virket som om det skulle ta igjen for alle de regndråpene vi har sluppet i det siste. Men faktisk… etter 3 sammenhengende uker med sol og varme var det forfriskende med litt regn.

Gårsdagen ble brukt til å sykle Litjrunden om Jonsvatnet for å spare hælen litt. Sykling går nemlig helt fint. Det ble 2 1/2 mil i nydelig sommervær. Når jeg syklet med utsikt til Jonsvatnet kom lysten til å ha en liten «byhytte» med full styrke. Jeg har alltid sagt at jeg ikke vil ha hytte så nære hjemme, men akkurat i går hadde det ikke gjort noe med en liten hytte nede ved vannet 🙂

Trolsk stemning ved Lomtjønna

I dag har jeg vært en runde i Estenstadmarka etter at regnet ga seg. Det er fantastisk deilig å være på tur i «nyvasket» natur. Fuktig dis lå over landskapet og skapte en trolsk stemning. Og den trolske stemningen ble ytterligere forsterket når jeg plutselig la merke til en naken badenymfe som var på vei opp av Lomtjønna etter en dukkert. Bekkene rant litt ekstra ivrig i dag etter at regnet hadde gitt ny vannforsyning til vann, tjern og myrer som sendte vannet videre ut i sildrende bekker. Og duften av våt natur; den kan nesten ikke beskrives. Alle sanser får sitt når man er på tur etter regnet.

Trærne speiler seg i en stille Estenstaddam

De fleste sommerblomster er avblomstret nå, men noen sensommerblomster står enda igjen og gleder turgåere med vakre former og farger. De hvite klokkeblomstene som omkranser Styggdalen blomstrer for fullt nå, og varsler om at høsten er på vei. Forhåpentligvis blir det en fin høst med lite regn og mye sol. Synes vi fortjener det etter denne sommeren her.

Når disse blomstrer er det ikke lenge før høsten er her.

2 responses to “Sensommerhelg

  1. Hei Hege.
    Her kommer en uthvilt og noe sendrektig Ung mann i gammel innpakning med sin nysgjerrighet. Vr innom i går og fikk med meg såpass at jeg måtte innom for videre studier. 🙂

    Neida, sommeren er ikke over enda. Gårsdagens lille avbrekk var bare for å sette oss på prøve. 🙂 Nå er det like før det braker løs igjen med en ny periode. Inklusive dugg og sjarmerende dis. «Trolsk stemning ved Lomtjønna» viser oss så tydelig at de beste bildene ofte blir til, når vi ikke er så flinke til å ta frem kameraet. Flotte og varierende bilder å se her hos deg og en tekst som kan få en hver normann lysten på å ta på turskoene, ordne Thermosen og matpakka å dra ut i det fri.

    Takker for turen jeg, og advarer om at jeg kommer tilbake igjen. 🙂 Ha ei fin uke, Hege. Og god bedring med hælen!

    • Takk for fine ord 🙂 Alltid hyggelig med besøk selv om jeg først og fremst skriver bloggen for meg selv.

      Og jammen ser det ikke ut til at sommeren fortsetter! Absolutt ikke meg imot selv om gårsdagens regnskur var forfriskende.

      Velkommen tilbake any time 🙂 Jeg kommer helt sikkert innom deg igjen.

Legg gjerne igjen en kommentar!

