Et nytt favorittområde?

Folldal i Hedmark har alt! Tror jeg 🙂

Kjæresten og jeg tilbragte sist helg i Folldal. Jeg skulle se på en hytte der, samtidig ville jeg sjekke forholdene i fjellene omkring. Det er alltid spennende og motiverende å være på tur i et nytt område for en variasjons-junkie som meg, og jeg nesten visste på forhånd at jeg kom til å like meg i Folldal.

Fredag kveld installerte vi oss i en liten hytte på Kvebergsøya Gård like ved Grimsbu. En gammel og meget sjarmerende gård hvor man visstnok også kan spise godt om man velger det.

Vårt hjem på Kvebergsøya Gård denne helgen

Lørdag våknet vi til overskyet vær, og ikke til den lovede sol fra Yr og Storm. Litt snø danset også i luften. Gradestokken viste 0 grader, men en frisk vind medførte at det føltes som minusgrader.

Fantastiske farger på fjellet nå

Etter å ha kikket på hytta ruslet vi oppover i fjellet i retning Gråhøe og Storhøe. Vinden ble enda litt sterkere her oppe og toppene lekte gjemsel med skyene, og jeg fant fort ut at jeg skulle ha tatt på meg enda en ulltrøye. Heldigvis hadde jeg med meg sommerdunjakka i sekken som jeg kunne ta på meg når vi hadde pauser.

Lettgått høyfjellsterreng mot Brennknatten

Pga. været droppet vi å gå opp på Storhøe og valgte i stedet den litt lavere Brennknatten (1318 moh) etter en iskald pause ved Gortjønna.

På toppen av Brennknatten 1318 moh

Søndag dro vi fra Kvebergsøya i ellevetiden og første stopp var rett borti veien ved Stormoegga Fritidsområde. Her er det tilrettelagt for bading, soling og grilling når været tillater det. Akkurat denne dagen var det bare vi som besøkte stedet. Vinden fra i går hadde stilnet og vannet lå blikkstille mens skog og fjell speilet seg i det.

Stormoegga Fritidsområde

Etter en liten rusletur i området kjørte vi til Sveen for å gå inn til Nygruvhytta. Vi fant parkeringsplassen uten problemer og begynte å gå i lett terreng. Selv om det ikke var annen merking enn et skilt i første stikryss, var det lett å finne veien og det tok ikke mer enn en knapp time før vi kunne sette oss ned i solveggen ved Nygruvhytta og skue utover det oppdemmede vannet like ved og en slagghaug litt lenger bort.

Vannet som er demmet opp like ved Nygruvhytta

Hytta er visstnok åpen noen perioder på vinteren, men ellers i året står Nygruvbua åpen for alle som trenger et sted å spise matpakken sin om været skulle slå seg vrangt. Akkurat denne dagen var det intet behov for å sitte inne, så vi spiste maten vår i sola utendørs.

Matpause i solveggen ved Nygruvhytta

Selv om været kunne vært hakket bedre på lørdagen, hadde vi en knall helg i Folldal. Området er utrolig vakkert, med fjell på alle kanter og daler som skjærer seg inn i landskapet. I sørøst har man Alvdal Vestfjell, i sør Rondane, i øst Dovre og nord Folldalsfjella. Einunndalen (Norges lengste seterdal) ligger ikke langt unna, og det gjør heller ikke Kakelldalen og Grimsdalen. Kan det bli bedre?? Høstfargene er kanskje på sitt aller vakreste nå, og med et lite melisdryss på de høyeste toppene ble jeg nesten satt ut av skjønnheten i landskapet. Så utrolig heldige vi er i dette landet, som har vakker natur så lett tilgjengelig! Det er i øyeblikk som i Folldal at jeg føler meg rik. Og veldig, veldig heldig.

På vei oppover i fjellet med utsikt ned i dalen

Et lite tjern omgitt av lyng i vakre høstfarger i fjellet like ved Sveen

Motiv fra gamle Folldal Gruver. Nå er det gamle verket museum som er åpent juni – august

Sporlogg Brennknatten

Nygruvhytta

2 responses to “Et nytt favorittområde?

  1. Det eneste som mangler i turustyret ditt nå er ei lita fiskstang 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

