Bomtur til Ruten

I dag var dagen for å prøve seg på topptur  til på Ruten (1039 moh) fra Bordstad i Hemne. Jeg har aldri vært i området før, men hadde lest at stien skulle være merka, så jeg håpet på det siden jeg ikke klarte å få tak i papirkart før turen. Hadde selvsagt med GPS’n, men jeg synes det er vanskelig å navigere etter den i ukjente områder siden skjermen er liten, og jeg ikke får noen god oversikt over terrenget. Når stien som visstnok skal finnes oppover den styggbratte lia til Ruten i tillegg ikke er tegnet inn på GPS-kartet, ja, da sliter jeg.

Opp her var det hvertfall ikke mulig å gå. Ved Rutsvaet.

Kort oppsummert ble mye roting i søkkvåt myr og «gaupterreng». Jeg skjønte allerede etter 2,5 km. at jeg hadde bomma på rutevalget, og da var det egentlig bare en mulighet for å komme seg opp på fjellet, så jeg tuslet i den retningen for å  se om jeg kunne finne spor av sti eller merking. Og jammen… etter ytterligere et par km. fant jeg et skilt som pekte i retning av Ruten.

Endelig! Et skilt som viser at man i allefall ikke er helt på bærtur.

Da var jeg imidlertid allerede lei myr og hadde ikke lenger nok guts innabords til å gå på motbakkene. Så jeg tuslet bare litt rundt i området for å se meg om før jeg satte kursen over bekken tilbake til det nedlagte gårdsbruket på Bordstad. Her inntok jeg dagens lunch i strålende solskinn.

Ved Bordstad.

Så kom jeg meg ikke til topps på Ruten, men det ble i allefall 6 km. i nydelig høstvær. Og Ruten forsvinner ikke…

One response to “Bomtur til Ruten

  1. Tilbaketråkk: Ruten (1039 moh) – kommunetopp i Hemne | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

