Kommunetopp i Malvik

Nok en frifredag, og stort heldigere med været går det ikke an å bli. Strålende sol, nydelig blå himmel og vindstille. Hva mer kan man be om i oktober på denne breddegraden?

Her startet dagens tur

Til tross for fri, hadde jeg litt dårlig tid i dag. Kjæresten og jeg reiser nemlig til fjells så fort han er ferdig på jobb, så dagens tur kunne ikke være for lang. Det passet derfor perfekt å samle kommunetopp nummer 8 (av 24) i Sør-Trøndelag. Nærmere bestemt kommunetoppen i Malvik som strengt tatt ikke er noen topp, bare et punkt nordvest for Baklifjellet (Vennafjellet) i Selbu Kommune.

Utsikt mot Trollheimen på vei opp til toppen av Vennafjellet. Trollhetta, Rindhatten og Snota sees tydelig.

Dagen startet ikke så bra da veien mot Jervan var stengt. Det ble dermed en rundtur ned til Malvik og videre til Hommelvik og så over i retning Selbustrand. Litt roting mht hvor avkjørselen var erfarte jeg også, og jeg begynte å bli sånn passe stressa med tanke på ettermiddagens avgang til Resdalen, men omsider kunne jeg parkere ved bommen ca 1 km. nedenfor Vennafjellet. Radiokuppelen er godt synlig for å si det sånn.

Månen og meg i fjellet en solskinnsdag 🙂

Jeg fulgte veien opp til kuppelen og beundret utsikten før jeg tok frem GPS’n, hvor jeg hadde vært forutseende nok til å lagre kommunetoppen i Malvik. Jeg tok sikte på en hytte jeg så borte på en fjellknaus som lå i den retningen jeg skulle.  Terrenget rundt Vennafjellet er det jeg kaller gaupterreng. Mye små skrenter og fjellknauser som man må opp og ned eller gå rundt i den grad det er mulig. Veldig lett å miste oversikten i slikt terreng, så jeg er glad jeg hadde en gps å støtte meg til.

Hytta jeg passerte på turen

Etter litt klyving ned en bratt skrent var det relativt greit å komme seg over til hytta jeg så fra veien. Den trenger definitvit er strøk maling, så det virker ikke som om den er så mye i bruk selv om den ligger idyllisk til ved Lomtjønna.

Flott natur i det beste høstværet som tenkes kan.

Fra hytta gikk jeg strake veien mot kommunetoppen og etter litt opp og ned (bl.a en bratt skrent hvor jeg holdt meg fast i bjørk og einer), kunne jeg legge hånda på kommunetopp nr. 8. Nydelig utsikt mot Trollheimen, Trondheim og Fosen var det her, men mot øst sperret Vennafjellet for utsikten.

Høyeste punkt i Malvik kommune

Jeg bega meg på vei tilbake mot Lomtjønna. Her tok jeg dagens lunch. Sola varmer godt enda, og det var intet annet enn fantastisk å sitte på en tømmerstokk og nyte stillheten, vakker natur og varmen.

Tjernet fungerer godt som speil på dager som dette

Ja til mange flere slike dager i oktober!

Men nå venter Resdalen og forhåpentligvis mere fint vær 🙂

4 responses to “Kommunetopp i Malvik

  1. Vakkert og inspirerende igjen! For en natur. For en turopplevelse, helt sikkert for deg og også for oss som får den servert på sølvfat – i tekst og bilder. Og for et vær! 🙂

    Du skulle hatt Turistforeningens hederspris for «Fristeler for folket», eller noe i den duren. Kanskje også «Kunstnerlønn.» 🙂 Skikkelig fin tur, i tekst og bilder.

    Har også fått rørt litt på meg i dag og planene for helga har også samme mål. Fortsatt fin helg til deg. Naboen. 🙂

    • Tusen takk for flotte ord 🙂

      Ja, det var en fantastisk dag, fredag. Den beste høstdagen i år, tror jeg. Synd at jeg måtte tilbake til byen i rett tid, så jeg fikk liksom ikke nytt dagen fullt ut, men de timene jeg fikk ute denne herlige dagen kommer jeg til å huske lenge!

  2. Hei Hege:)
    Ramla innom her, i søken etter info om høyeste punkt i Malvik til min oppgave i naturgeografi.
    Artig lesing:)

Legg gjerne igjen en kommentar!

