Helg på Bårdsgarden

Til tross for at jeg har vært i Storlidalen flere ganger, har jeg aldri overnattet på Bårdsgarden. Bårdsgarden må være en av Norges flotteste turistforeningshytter og har  luksus som innlagt vann og strøm. Når jeg skulle til fjells alene også denne helgen, fant jeg ut at det var på tide å avlegge Bårdsgarden et besøk.

Bårdsgarden september 2011

Fredag

Jeg ankom tidlig fredag ettermiddag og gjorde kjapt unna innskriving i gjestebok og oppredning av seng, før jeg la ivei på tur i retning Okla.

På vei opp lia fra Bårdsgarden med Ångårdsvatnet i bakgrunnen

Det var vindstille, overskyet oppholdsvær når jeg la ivei oppover lia fra Bårdsgarden, og bekledningen måtte justeres i løpet av kort tid siden jeg hadde vært vel pessimistisk med tanke på utetemperaturen. Jeg hadde ikke mer enn knappe 3 timer til rådighet før mørket ville senke seg, og dette gjorde at jeg ikke kunne legge ut på noen lang tur, men litt frisk luft og utsikt er aldri feil på en fredag.

Lykken var stoooor når jeg plutselig fikk øye på en svær reinsdyrflokk ikke langt unna. Tror det må ha vært i underkant av 100 dyr i flokken. Til å begynne med var de ikke klar over min tilstedeværelse, men når de ble det, var det intet stress og jag å spore. Så lenge jeg sto helt stille, beitet reinsdyrflokken rolig videre samtidig som de holdt meg under oppsyn.

Flotte reinsdyr krysset plutselig min vei. Dette er kun noen få av de jeg så denne kvelden

Lenge ble jeg stående og beundre reinsdyrene og knipse bilder før jeg begynte å bevege meg videre på stien. Da ble det fart i flokken og de forflyttet seg raskt oppover fjellsida. Litt lenger opp besluttet jeg å ta en pause og nyte utsikten mot Gjevillvatnet og Gjevillvasskamban mens jeg drakk kaffe fra termos. Det er mektige fjell som omkranser dalføret mellom Storli og Gjevillvatnet, og nå hadde toppene fått et godt dryss med snø.

Mektige er de, Gjevillvasskamban!

Okla er ikke noe mindre mektig der den ruver over Gjevillvatnet

Etter å ha nytt utsikten, kaffen og stillheten tuslet jeg sakte ned mot Bårdsgarden igjen. Der hadde 4 nye gjester ankommet, men fortsatt hadde vi massevis av boltreplass på en hytte som har senger til 18 + flatsengloft.

Lørdag

Lørdag var jeg ute av senga i sjutida, skakk av trøtthet etter en sedvanlig søvnløs natt på en turistforeningshytte. Jeg fikk fyr på peisen og kokte en termos med kaffe som jeg nøt alene i stua mens tåka hang helt nedi bakken utenfor gården. Jeg var imidlertid optimistisk. Værmeldingene hadde lovet finvær og tåke ved Ångårdsvatnet om høsten er ikke uvanlig, så jeg koste meg i en morgenstille stue hvor kun knitringen fra bjørkeveden i peisen kunne høres mens jeg ventet på at tåka skulle lette.

Bårdsgarden i morgentåke som sakte er i ferd med å lette

I ti-tida la jeg avgårde mot Storbekkhøa fra Storligrenda innerst i dalen. Tåka lå fortsatt ved Ångårdsvatnet, men her inne hadde den lettet og sola skinte fra skyfri himmel. Til tross for det var det fire minus, men det kjentes varmere ut faktisk. Hele tinderekka som viser vei mot Innerdalen strålte i hvit vinterdrakt innover dalføret. Det er lite som er så vakkert som Storlidalen i klarvær når det ene ville fjellet etter det andre viser seg frem.

Fjellene innover dalføret sett fra Storligrenda

Tåke over Ångårdsvatnet lenge etter at jeg hadde begynt på turen

Noen av fjellene innover dalføret mot Innerdalen, bl.a. Storsalen

Oppover lia fra Storli gikk det trått. Kroppen ville liksom ikke – til tross for knallvær og stadig bedre utsikt. Frosten hadde delvis tatt tak i myra, noe som gjorde at det var adskillig mere lettgått her enn vanlig, likevel slet jeg. Kom meg etterhvert ut av bjørkeskogen og fikk øye på Storbekkhøa en stund før den igjen forsvant når jeg fulgte stien oppover. Etter en stund fikk jeg den igjen i sikte, og fra da av var den synlig på hele turen (såvidt jeg kan huske).

Snøen gjør seg gjeldende etterhvert som utsikten blir bedre

På rundt 1000 moh møtte jeg de første snøflekkene og fra rundt 1100 moh var det stort sett snø jeg gikk på. Storbekkhøa kom stadig nærmere og det så ut som det lå godt med snø på fjellet. Jeg slet fortsatt med en motstridig kropp og lårmusklene verket, så på 1300 moh, ved foten til fjellet, bestemte jeg meg for å ikke gå til topps. Jeg har tross alt vært på toppen der to ganger før i år, og selv om jeg gjerne skulle ha sett utsikten fra toppen også denne dagen, var det kroppen som bestemte. Tanken på snø og stein og kombinasjonen av disse to faktorene på vei ned det bratte fjellet var også helt klart en medvirkende årsak til at jeg ga meg på 1300 moh. Da var det ca 250 bratte høydemetre igjen til topps. Utsikten fra toppen av Storbekkhøa er helt rå, men det kommer nye muligheter.

Vakre Storbekkhøa

Når beslutningen var tatt, fant jeg meg en fin stein og rastet der. Sola hadde kommet frem igjen etter et par timers fravær, og det var rene skjære påskestemningen på fjellet. Etter en god pause, tuslet jeg rolig nedover igjen. Det var mange timers dagslys igjen, så jeg hadde det ikke travelt.

Også Tohatten har fått seg snøkappe nå

Tilbake på Bårdsgarden var det å slappe av, lage litt mat og drikke litt vin mens jeg prøvde å lese i en medbragt bok. Denne natta var vi bare 3 gjester på gården. Luksus!!

Søndag morgen vasket og ryddet jeg meg ut av Bårdsgarden sammen med de to andre damene som hadde overnattet der i helgen. Søndagsturen hadde jeg bestemt meg for å legge til Dindalen. Eget blogginnlegg om det senere.

2 responses to “Helg på Bårdsgarden

  1. Ser ut som en flott plass å finne roen og bli inspirert!
    Kjempeflotte bilder!

    • I Storlidalen finner man roen, ja – ingen tvil om det. Jeg elsker å være der, og kjenner roen sige innover meg så fort jeg svinger inn i dalen.

Legg gjerne igjen en kommentar!

