På tur i norske områder på Gran Canaria

Arguineguin og Patalavaca er de norskeste områdene på Gran Canaria. Mange nordmenn har slått seg ned her og enda flere ferierer i området (slik som jeg). Det er også her man finner den norske skolen og det norske helsesenteret Valle Marina og sjømannskirken på Gran Canaria. At så mange nordmenn til enhver tid befinner seg her, preger områdene ovenfor Patalavaca hvor man finner steder som Norskeplassen, Våres Plass, Ivars Plass og Eyvinds Plass. Alle steder utenom Ivars Plass har jeg besøkt minst en gang før, men jeg valgte likevel å legge avgårde oppover mot disse områdene i dag for å slippe å kjøre bil. Fra leiligheten  i Patalavaca er det bare å velge hvilken kløft (barranco) eller rygg (lomo) man vil gå for å komme dit man har tenkt seg. I dag gikk jeg rett og slett grusveien opp til  gården ved navn Casas de Toscas. Jeg slutter aldri å forundre meg over størrelsen på de enoooorme gresskarene som dyrkes på gården. Jeg har aldri i mitt liv sett større.

Utsikt tilbake mot Patalavaca og grusveien jeg kom opp.

Omtrent samtidig med at man kommer til gården har man kommet opp på ryggen og terrenget flater ut. Dagens mål for meg var Eyvinds Plass, så jeg fortsatte mot Junta de los Caminos og gikk over Sukkertoppen før jeg etter en stund dreide av fra veien og over på tydelig vardet sti.

På Eyvinds Plass er det fine steinheller å sitte på og man kan  beundre utsikten ned mot Puerto Rico. Det finnes også en «toppbok» her. Da jeg var her i mai, fant jeg ikke boka (godt gjemt under noen steiner), så jeg trodde jeg var på feil plass. I dag fikk jeg bekreftet at jeg hadde vært på rett plass siden andre besøkende allerede hadde tatt frem boka når jeg kom.

Puerto Rico sett fra Eyvinds Plass

Til forskjell fra i mai, var det i dag plenty folk på tur (rene skjære folkevandringen), og såvidt jeg kunne bedømme ut fra alle «hei» og samtaler, var samtlige norske. Jeg må innrømme at jeg trivdes bedre i mai når jeg hadde turterrenget nesten helt for meg selv. Jeg vet… jeg er sær, men sånn er det bare.

Synes det er triveligere å treffe på «lokalbefolkningen», jeg, enn masse nordmenn.

På vei hjem gikk jeg «snarveien» over mot Sukkertoppen og valgte så en sti/grusvei som fulgte ryggen ned mot Valle Marina og Anfi del Mar.

Bortetter ryggen som ender ved Anfi del Mar. Rester av en gammel vannkanal sees langs stien

4,5 timer på tur må være godkjent, og jeg er lykkelig over at det synes som om lårmusklene endelig vil være med på tur utover en time. Glutenfri diett synes å ha fiksa både mage og muskulatur. Begge deler har krangla mer enn godt er i årevis. Jeg håper virkelig at den gode utviklingen fortsetter. Nå gjelder det bare å få has på hælbetennelsen (som heldigvis har blitt mye bedre siden i sommer) og fikse litt på innleggssålene jeg har så jeg slipper smerter under føttene, så blir dette riktig så bra og Kilimanjaro-tur er innefor rekkevidde 😀

Veier og stier på kryss og tvers ovenfor Patalavaca

 

2 responses to “På tur i norske områder på Gran Canaria

  1. God morgen Hege!
    Heldiggrisen! (Ikke hekt deg opp i den siste delen av startordet) 🙂
    Nå har jeg lest og sett meg varm på tekst og bilder, og har funnet ut at ditt valg for november var et klokt valg. Jobber med saken, jeg også.

    Kos deg, fyll på med nødvendige inntrykk for en vinter her hjemme, som ikke er ferdig når du kommer hjem. 😉

    • Av erfaring vet jeg at en tur bort fra den norske senhøsten (eller jula) er en nødvendighet. Helsereise kaller jeg det! Har mye mindre vondt i kroppen her nede i det gode mikroklimaet som finnes her + at litt naturlig påfyll av vitamin D i mørketida er en fin ting. Vinteren er lang nok, så det skader ikke å hoppe over et par uker. Jeg får med meg nok til å sette pris på årstidenes skiftninger i Norge 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

