Montaña de Tauro (1225 moh)

Våknet til en ny vakker dag her på Gran Canaria i morges. Overskyet, men deilige 21 grader på morgenen gjør livet veldig levelig likevel 🙂

Turen i dag gikk til Montaña de Tauro. Dette fjellet kan bestiges både fra Mogán og fra veien mellom GC 505 og GC605 (dvs. nordfra). Jeg valgte minste motstands vei for å komme meg opp på Montaña de Tauro i dag – nordfra. For å komme hit må man kjøre på usedvanlig svingete veier, og på den siste delen er det til alt overmål bare plass til en bil i bredden. Jeg husker enda hvor svett jeg var første gangen jeg kjørte her. Denne gangen var jeg mindre svett, men ba likevel om å slippe å møte noen. Møtte heldigvis kun én bil og slapp med å rygge noen få metre.

Jeg parkerte rett ovenfor Presa Salto del Perro og tuslet tilbake langs veien et par minutter. Himmelen var dekket av grå skyer og gradestokken viste 19 grader da jeg forlot bilen. Nydelig turvær med andre ord!

Stien er steinsatt til å begynne med og lett å se der den tar av fra veien. Deretter blir stien mer som en krøttersti, men fortsatt grei å gå og lett å følge. Etterhvert som jeg vant høyde, ble stien bedre og enda lettere å gå. Området er preget av at det har vært skogbrann her, men det er nok noen år siden for vegetasjonen har vendt tilbake. Svartbrente stammer på pinjetrærne og forkullede rester av busker vitner likevel om voldsom varme.

Lettgått og fint akkurat her.

Som svært ofte er, her nede på Gran Canaria, ser det ikke ut til å være mulig å komme seg oppover fjellet uten å være en durkdreven fjellgeit, men som alltid løste det seg fint opp også denne gangen. Stien slynger seg i slake s’er oppover fjellsiden og innimellom får man noen hvilepartier når loddrette fjellvegger krever at man bare holder høyden inntil man kan svinge seg opp og over disse veggene.

Montaña de Tauro sett fra veien der jeg parkerte. Ser ikke ut til å være mulig å bestige.

Store deler av turen er det vakker utsikt mot Tenerife og majestetiske Teide i vest. Det fjellet øver en magnetisk tiltrekningskraft på meg, så én dag  jeg opp på den toppen!

Utsikt mot vest. Tenerife med Spanias høyeste fjell, Teide, synes godt der ute i havet.

Før man begynner på oppstigningen til selve toppen på Montaña de Tauro kommer man opp på et flatt platå. Her er det steinrester fra urinnvånernes tid, og  på kanten av stupet er det en fantastisk utsikt ned til Baranquillo de Andrés og Soria, samt Soria-bassenget med den imponerende demningen (som selvfølgelig ikke ser fullt så imponerende ut fra mitt utsiktspunkt i dag, men som er desto mer imponerende når man er tett på den).

Utsikt mot Baranquillo de Andrés og Soria

Utsikt mot Gran Canarias indre fjellverden. Roque Nublo synes godt der den reiser seg mot himmelen.

Selve toppen på Montaña de Tauro blir strengt tatt en liten nedtur ift. den formidable utsikten fra platået nord for selve toppen, og «toppen» er vel strengt tatt ingen topp, men mer som et stort flatt platå, men dersom man beveger seg litt sørover fra varden og ut mot kanten av platået får man nydelig utsikt både mot sør (og havet) og mot vest og øst.

Varden på Montaña de Tauro.

Veien tilbake gikk stort sett langs samme sti som på veien opp med unntak av en annen vei ned fra toppen. På veien tilbake til bilen var jeg heldig og fant solbrillene som jeg hadde klart å miste i en tissepause på vei opp. Ikke alltid jeg er så heldig.. B.m. solbrillemister.

5 responses to “Montaña de Tauro (1225 moh)

  1. Vakkert og fristende! Kan få selv den mest pratesyke trønder til å bli stum. 🙂 Kos deg videre og nyt tilværelsen. 21 grader, hm. 🙂

  2. Fristende!

  3. Tilbaketråkk: Panoramatur til Ivars Plass | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

