Våres Plass

Dagens tur gikk i områdene rett ovenfor leiligheten fordi verken kjæresten eller jeg gadd å studere turguidene for å finne et annet turmål. Det angret iallefall jeg på, for når sant skal sies er det ikke spesielt spennende områder ovenfor Patalavaca. Helt greit å tusle seg en tur eller to om man ikke har vært på tur der før, men jeg begynner etterhvert å ha vært noen turer i området, og det er i grunnen mye sand og atter sand.

På vei ned i Lavendeldalen.

I dag gikk vi opp ryggen fra Anfi i retning Junta de los Caminos. Det var steikvarmt og svetten rant i stigningene opp på ryggen. Pga et feilvalg oppe på ryggen endte vi i Lavendeldalen og kom opp rett ved Norskeplassen. Det var slett ikke planen, og hvorfor fikk vi bekreftet når vi kom opp på platået. Det var omtrent som å være i Trondheimsmarka en godværsdag – fullt av folk. Vi hadde jo skjønt tegninga på veien dit også for det var ikke få mennesker vi møtte. Alle norske.

Norskeplassen.

Vi tok en liten pause ved Norskeplassen før vi fortsatte i retning Våres Plass. Våres Plass er faktisk verdt å besøke pga en fantastisk utsikt ned i Barranco de Arguineguin og landsbyen La Seu. På vei over slettelandet er det ingenting som tyder på at man snart skal stå på kanten av et stup, men det er hva man plutselig gjør på Våres Plass.

På Våres Plass.

Varden på Våres Plass hvor det også befinner seg en toppbok.

Retur gikk tilbake til Junta de los Caminos og deretter grusveien ned til øverst i Patalavaca. På veien hjem blåste det kraftig opp og skyer kom sigende innover fra nordvest. Ingen spesielt spennende tur, men det ble tross alt ca 16 km. på tur i dag. Ikke lenger etter hjemkomst kom regnet. Enda godt at vi slapp det på turen.

Tilbakeblikk mot ryggen hvor vi gikk opp mot Norskeplassen. Truende skyer er på vei innover mot land.