Julaften formiddag i skogen

Julaften… men rolig stemning i dette huset. To store barn + en voksen (meg) skal ha en stille og fredelig julaften med ribbe og alt annet som hører julaften til. Huset er så rydda og vaska som det kommer til å bli denne julen, så formiddagen ble brukt på tur i en stille Estenstadmark.

På småstier med lite trafikk.

På små stier med lite trafikk.

Overskyet oppholdsvær, minus fire grader og litt vind var dagens turvær. Hadde vært fint med litt sol på julaften, men så lenge det ikke er nedbør og tunge, grå skyer som henger langt ned gjennom åssidene, er jeg fornøyd. Selv på en grå dag som dette, var det et flott vinterlys i sør som lyste opp himmelen og ga variasjon i alt det grå og hvite. Nydelig!

Nydelig lys på himmelen mot sør.

Nydelig lys på himmelen mot sør.

I dag valgte jeg å gå på mindre trafikkerte stier i marka. Hadde lyst til å gå i fred og kjenne skogens ro sige innover meg. Og jeg fikk det som jeg ville 🙂 Var knapt et menneske å se så fort jeg svingte av hovedtraséen fra Loholt, og det var ikke akkurat stor utfart på hovedstien heller. Selv om jeg gikk på stier med lite trafikk, var det ingen problemer med å ta seg frem. Det er såpass lite snø at det er farbart til fots overalt i Estenstadmarka. Inni den dypeste «trollskogen» var det til og med helt bart på bakken. En deilig påminnelse om at det ikke er altfor lenge til våren er her igjen 😀

Utsikt over deler av Trondheim mot Gråkallen.

Utsikt over deler av Trondheim mot Gråkallen.

Egentlig kunne jeg tenke meg å ha blitt i skogen. Tent bål, og kost meg hele julaften i friluft, men mine store barn har ikke helt oppdaget friluftsgenene sine enda, så de hadde neppe blitt overbegeistret over jul i skogen med grillpølse på menyen 😉 Så snart går ribba inn i ovnen, og duften av julaften kan spre seg i huset.

Legg gjerne igjen en kommentar!

