Første juledag i Estenstadmarka

Fri = tur. Også i jula. Eller kanskje spesielt i jula?! Det gjør godt å røre på kroppen innimellom all god mat og snop. Det flotte vinterværet fortsetter her i Trondheim. Minus 7 grader i marka i dag, og en himmel som var delvis blå og delvis skyet. Over fjellene var det et lyst orange-rosa skjær på himmelen. En kjærkommen avveksling fra alt det grå og hvite som dominerer nå om vinteren.

Nydelig lys over Fosenalpene.

Nydelig lys over Fosenalpene.

For variasjonen sin skyld startet jeg i dag fra Vikarauntjønna og gikk opp motbakkene i retning Estenstadhytta. Videre ned til dammen og her så jeg de første menneskene på turen. Et godt voksent par hadde tent bål og koste seg i det nydelige vinterværet. Jeg fortsatte ned til den andre dammen før jeg snudde og gikk tilbake i retning Estenstadhytta og videre til bilen.

Badebrygga ligger ved Tømmerholtdammen og minner om at det vil bli sommer nok en gang.

Badebrygga ligger ved Tømmerholtdammen og minner om at det vil bli sommer nok en gang.

Nå begynte det etterhvert å bli rent folksomt på stiene, så jeg var ikke den eneste som følte behov for litt trim og frisk luft i dag. Det var derfor godt å ta av på stien mot Vikarauntjønna hvor det var betydelig mindre folksomt. På vei hjem i bilen hadde jeg fantastisk utsikt mot fjellene over fjorden. Det lyset som var, er umulig å beskrive. Jeg hadde mest lyst til bare å stoppe bilen og bli sittende og se på at det forandret seg ettersom sola sank stadig lenger ned mot horisonten. Vakkert!!

Vakre farger og en måne som snart er full over Frosta.

Vakre farger og en måne som snart er full over Frosta.

2 responses to “Første juledag i Estenstadmarka

  1. Kunne tenke meg det ja, Hege. Tur 1. juledag. 🙂 Det kom vel ikke som et sjokk. 😉 Har vel forresten spådd det tidligere også. Flott, det, så ble det en luftetur på meg også. Slengte meg på litt sent da, men tur er tur, og må tas når den passer inn. 😉

    Hittil har vi egentlig hatt en fin vinter i år, synes jeg. Håper resten blir like lett og hanskes med. Nå går det raskt mot «bedre tider» og helt sikker verdens flotteste sommer også. 🙂

    Fortsatt ei fin jul til deg og takk for turen, igjen!

    • Klart det blir tur når jeg har fri og vi har så nydelig vintervær! Etter en uke med sykdom var det en lettelse å komme seg ut på tur lille julaften og hver dag siden. Ja, i dag og 🙂

      Jeg synes også vi har hatt en flott vinter så langt. Måtte det bare fortsette! Jeg er i grunnen glad i vinteren har jeg funnet ut, så lenge det er skikkelig vinter og ikke det sørpe/holkeføret vi har vært vant til de siste årene. Kald, frisk vinter med litt snø er flott det. Men mørketiden kunne gjerne var kortere, spør du meg. Mørket klarer jeg ikke helt å bli bestevenn med, men nå har heldigvis årets mørkeste dag vært og vi går lysere tider i møte. YESS 😀

      Fortsatt god jul til deg og dine.

Legg gjerne igjen en kommentar!

