Nitrist

6 dager ut i januar kan året så langt oppsummeres i ett ord: Nitrist. Rett og slett nistrist, med 1. januar som et hederlige unntak. Mildvær og regn har forvandlet den fine snøen til guffen, glatt is, og grå skyer har nesten daglig tatt nedi bakken. Dagslys blir det fint lite av i slikt vær, så det synes som om vi lever i et evig mørke. Selv om sola har snudd, er vi fortsatt midt i den mørkeste tiden i løpet av året, så når mørkegrå skyer dominerer himmelen, ja så blir det ikke ordentlig dagslys.

Gårsdagen sulla jeg bort innendørs, og det samme holdt på å skje i dag, men heldigvis… rett før sola gikk ned, fikk jeg på meg sko med brodder og regntette klær, og kom meg ut. Ikke slik å forstå at det var noen sol på himmelen, men vi vet jo at den er der bak skyene og går ned under horisonten rundt klokka tre. Det var overraskende mange biler på parkeringsplassen på Bekken – tidspunktet og været tatt i betraktning, så jeg er tydeligvis ikke den eneste som synes at man  ha frisk luft i løpet av en helg – uansett vær.

Stedvis bart i marka.

Stedvis bart i marka.

Jeg labbet avgårde fra Bekken på små stier og kom meg etterhvert opp i lysløypa. På småstiene var det vekselvis is og og bar skogbunn, men i lysløypa hvor de tidligere i vinter har kjørt med tråkkemaskin var det stålis.

Dårlig føre for absolutt alt.

Dårlig føre for absolutt alt.

Uten brodder har man ingenting her å gjøre  med mindre man liker å risikere liv og lemmer. Til tross for at jeg hadde brodder, synes jeg det var lite trivelig med all isen, så jeg la om ruta slik at jeg i stedet for å følge lysløypa rundt om Stokkan og ned til Bekken igjen, heller kom opp på baksiden av Estenstadhytta og kunne følge veien ned.

Estenstadhytta i regn og tåke.

Estenstadhytta i regn og tåke.

Veien brøytes og strøs, så jeg regnet med mindre is her, og det stemte. Veien er stort sett bar inntil man nærmer seg Bekken. Da overtar isen igjen, men det er godt strødd, så jeg tror man skal klare seg uten brodder om man holder seg til veien. Like greit at jeg la om ruta og valgte en mindre isete vei enn tenkt, for rett etter kursendring, røyk den ene viren på broddene mine. De varte ikke lenge gitt, men heldigvis var den ikke totalt ubrukelig selv om den ene viren hang og slang.

Nye brodder må kjøpes.

Nye brodder må kjøpes.

10 responses to “Nitrist

  1. Samma skiten her også. Is, holke og vann. Vurderer å kjøpe skikkelige piggsko

  2. Vurderer det samme. Broddene var ikke brukt så mange gangene, så er skuffet over kvaliteten.

  3. Viren kan festes med strips, jeg har samme typen brodder, og min røk også. Jeg strammet stripsen godt og klippet av enden – funker som fjell 🙂

    • Hmm….. får se om jeg klarer å fikse det med en strips. Ser ikke helt hvor jeg skal få festa stripsen, men skal iallefall prøve. Takk for tipset 🙂

  4. Spørs jo hvor den er røket ja. Det irriterer meg bare så inn i hampen at ting man kjøper er av så elendig kvalitet! Men det er nok med vilje, så må man jo kjøpe nytt stadig vekk, grøsselig irriterende!
    Piggsko vurderes så absolutt, har hørt mye skryt av folk som har kjøpt, så det blir nok piggsko snart. Fin blogg du har forresten, kom over den via Fjellforum, og bor i Trondheim jeg også, så det er fint å finne nye tips om turer. Min mann og jeg trasker mest i Bymarka, men man blir jo litt lei av samme turene. Ønsker deg et flott nytt turår! 😀

    • irriterer meg jeg også over ting som ikke varer. Vil heller betale litt mer for kvalitet! Se bare på stripsen jeg skulle prøve å fikse broddene med. Den ene etter den andre røyk!! Så ikke kjøp strips på Rema 1000 hvertfall 😦

      Hyggelig at du liker bloggen. Vi har utrolig mange flotte naturområder innen rekkevidde når vi bor i Trondheim. Både fjord, skog og fjell gir oss utallige muligheter til å dyrke friluftslivet i stor eller liten skala. Jeg har fartet mye rundt i Bymarka jeg også, men sist sommer ble det lite. Ja, lite av alt egentlig pga denne hersens hælbetennelsen som fortsatt hemmer meg. Håper å komme sterkere tilbake for jeg har masse masse ugjort i naturen som omgir oss 🙂

  5. Helt enig, jeg ville også betalt mer for bra kvalitet, liker ikke bruk og kast. Trasig å få det med hælene, håper det ordner seg snart. Jeg har også hatt samme greia, hælen min ble ikke bra før etter 2 år. Det er vel vanlig at det tar 1-2 år, tror jeg. Det ble lite turer, men fikk da med meg noen. Men det var skikkelig vondt, så god bedring!

    • Ja, 1-2 år er visst helt vanlig for sånne betennelser. Så i verste fall er det enda drøyt ett år før jeg igjen kan innta «lykkepillene mine» (les: turer) regelmessig og uten hælsmerter. Den som venter på noe godt…??

  6. Nå kommer barfrosten tilbake igjen da. Blir nok flere godturer i marka da. Kan anbefale østsiden av Orkanger (Ulvåsen og Espa)

    • Ja, håper på flere turer, men hælbetennelsen hemmer meg en del for tiden, så får se hva jeg klarer.

      Takk for tips om nytt turområde 🙂 Finnes det noe turkart over området?

Legg gjerne igjen en kommentar!

