Med rett til å skli

Etter mange dager med grått og kjipt mildvær, har endelig kulda og klarværet kommet tilbake til Trondheim. Dessverre er all snøen vi hadde i desember forsvunnet og tilbake ligger stålis, i allefall i marka. I byen finnes det verken is eller snø, så noen cm. med snø hadde ikke vært feil akkurat nå.

Isete vei mellom Skjøla og Vassfjellkapellet.

Isete vei mellom Skjøla og Vassfjellkapellet.

Dagens tur gikk til Damtjønna i Vassfjellet. Minus 10 grader og sol fra skyfri himmel = tur selv om hælbetennelsen jeg har slitt med lenge har blusset opp igjen. Vi startet fra Skjøla og gikk veien opp mot Vassfjellkapellet. Veien var atskillig mer isete enn forventet, men heldigvis gikk det stort sett an å gå i veikanten på gammel snø. Yaktrax-brodden mine var stripset sammen igjen etter forrige tur i Estenstadmarka, men på stålis er de ikke bra.

"Januar-snø"

«Januar-snø»

På hardpakket snø og myk is er de geniale, men når det er minus 10 ute og knallhard is, så er det ikke mye til nytte. Vi kom oss dog opp bakkene til kapellet og kunne fortsette på hard skaresnø innover mot Damtjønna langs stien som går til Vassfjell-toppen.

Ikke akkurat skiføre.

Ikke akkurat skiføre.

Stien som i sommersesongen delvis er ekstremt myrete og gjørmete, var i dag dypfrossen og det var null problem å gå – om man unngikk de mest isete partiene. Da vi tok av fra hovedstien og skrådde over mot Damtjønna var det helt snø- og isfritt på stien. En deilig påminnelse om hvordan det er i sommerhalvåret 🙂

Helt snøfritt :-)

Helt snøfritt 🙂

Jeg hadde håpet (men ikke trodd) at vi skulle få sol ved Damtjønna. Det fikk vi ikke. Sola står enda ikke høyt nok til at den kommer over åsene rundt dammen. Sist vi var ved Damtjønna fyrte vi bål og kokte kaffe og grilla pølser. I dag var det så kaldt at vi bare stoppet en kort stund før vi skrådde over myrene mot kapellet – en annen vei enn den vi kom. Jeg har bare gått der en gang før, og da med kart, men jeg satset på at min indre gps ville lede oss rett mot kapellet. Og det gjorde den 🙂 Heldigvis kom vi oss helskinnet ned til Skjøla på den isete veien.

Ved Damtjønna.

Ved Damtjønna.

3 responses to “Med rett til å skli

  1. Samme glatte føret her, Hege. Ikke det beste å gå på akkurat. Og jeg er helt enig i din beskrivelse av når Yaktrax egner seg og ikke. Har akkurat samme erfaringer selv – og ja, mine har også røket fort, gjelder begge parene jeg har hatt. Men vi får vel bare smøre oss med tålmodighet og vente på bedre føreforhold 🙂

  2. Ja, vi kan vel ikke annet enn å vente på bedre førehold og i mellomtiden gå forsiktig på glatta. Håper dog ikke at snøen venter så lenge som i fjor! Da fikk vi MYE snø i april som ble liggende altfor lenge pga en iskald vår. Jeg liker årstidene i Norge, men vinter til St. Hans er ikke lykken, synes nå jeg.

    Irriterende med ting som ikke varer, synes jeg. Lite miljøvennlig når man hele tiden må kjøpe nytt, så jeg tror jeg skal se meg om etter andre typer brodder når Yaktrax’n ikke lenger lar seg stripse sammen.

  3. Tilbaketråkk: Kosetur til Damtjønna | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

