1 cm nysnø på blankis

Almenntilstanden har vært svært svingende den siste tiden med mye murrende hodepine, lett feber som kommer og går, mye ledd- og muskelsmerter og ikke minst skikkelig ondt i venstre foten siden betennelsen der har blusset opp igjen. Det i tillegg til at det fortsatt er mørkt når man kommer fra jobb på ettermiddagen betyr lite turliv (og desto mer spinning på 3T). Imidlertid prøver jeg å få til et par turer i løpet av helgene, men gårsdagen «forsvant» i dårlig form og lang dørstokkmil pga føret jeg vet er i marka. Dog var ikke gårsdagen bare latmannsliv for til tross for at jeg følte meg syk tvang jeg kroppen gjennom en pulsspinntime. Tror ikke det gjorde vondt verre for å si det sånn, men i dag måtte det bli en tur ut – betennelse eller ikke.

1 cm. nysnø oppå isen som siden tidlig i januar har ligget i marka er førestatus akkurat nå. Enda mer livsfarlig enn «bare» stål-is med andre ord siden man nå ikke ser isen under snøen. 

Jeg startet startet fra Tjønnlia halv tolv. Da hadde sola dukket frem fra bakom skyene og det var et nydelig vintervær. Litt nysnø, åtte kalde minusgrader, sol og vindstille; det er turværet sitt det 🙂 Jeg hadde på meg Yaktrax-broddene mine, som er stripset for 3. gang! Til tross for at de langt fra er optimale på stålis. er de bedre enn ingenting, men jeg er nødt til å finne meg noen brodder som funker på slikt føre som vi har hatt den siste tiden.

Utsikt mot Vikarauntjønna fra slalombakken i Tjønnlia.

Utsikt mot Vikarauntjønna fra slalombakken i Tjønnlia.

For å slippe unna det jeg trodde ville være superglatte bakker innover i marka, gikk jeg rett opp slalombakken før jeg traff på sommerstien og fulgte denne i retning hovedtraséen mot Estenstadhytta. Opp slalombakken gikk det fint, men på stien var det guffent glatt under snøen, men jeg kom meg da ut på hovedstien uten å ramle. Turen gikk i retning Estenstadhytta. På veien dit møtte jeg bare en håndfull mennesker, så jeg øynet et håp om at det ville være mulig å få seg en kopp kaffe på hytta i fred og ro. Feil! På hytta var det stappfullt så jeg snudde i døra og satte kursen nedover mot dammene på veien som kommer opp fra Bekken. Det var som å gå på Nordre en lørdag formiddag i finvær. Rene skjære folkevandringen oppover mot hytta. At folk ikke blir lei?! «Alle» skal til Estenstadhytta via korteste vei og de går i kø. 100 meter unna veien har man marka så godt som for seg selv. Ja, ja.. folk får gjøre som de vil. Jeg er i grunnen glad for at ikke «alle» velger å farte rundt overalt i marka, for da får jeg all den deilige naturen nesten for meg selv 🙂

Estenstadhytta.

Estenstadhytta.

Dammene har sikker is (om man holder seg unna demningene), men det ligger snø på isen, så det var ingen glade skøytegåere å se i dag. Etter en rundtur om dammene gikk jeg atter ut på veien mot Estenstadhytta og begynte på motbakkene. I siste stikryss før hytta tok jeg av mot Tjønnlia og vips var jeg igjen alene og borte fra folkevandringen. Denne gangen valgte jeg ikke slalombakken ned mot Vikarauntjønna, men fulgte hovedløypa. Det var lurt, for her var det såpass med snø som hadde festet seg at broddene fikk godt tak. Vel tilbake ved bilen var jeg like hel – denne gangen også.

Tømmerholtdammen.

Tømmerholtdammen.

Det er snart en måned siden «solsnu» og nå begynner det endelig å merkes. For første gang på tur i vinter, opplebde jeg at sola klarte å krabbe opp over åskammene i marka og sørget for litt sollys her og der. Herlig 😀 Nå går det fort mot lange, lyse dager og jeg kjenner at det ikke er feil!

2 responses to “1 cm nysnø på blankis

  1. Uff, ikke bra at formen er dårlig, ønsker deg GOD BEDRING, og det raskt!
    Hehe, vi var heldige med turen søndag – det var glatt!!
    Og broddene lå igjen hjemme, helt sikkert sammen med hjernen 😀
    Husbonden falt og slo kneet sitt, men det er i bedring, sakte men sikkert.
    Uansett er det fint å lese om turene dine, du er en inspirasjon!
    Ha en fortreffelig aften.

    • Uff ja, det er fort gjort å ramle og slå seg på det føret vi har nå. Enda godt at det ikke gikk verre med husbonden enn at kneet allerede er i bedring 🙂

      Hyggelig å kunne være til inspirasjon selv om jeg for tiden er mye mindre på tur enn jeg er i sommerhalvåret med en frisk kropp. Håper inderlig at iallefall hælen vil bli bedre snarligen, men dessverre kjennes det ikke helt slik ut nå. Dog… det er gratis å håpe 🙂

      Ha en flott uke – med eller uten tur!

Legg gjerne igjen en kommentar!

