Sesongens første skitur

Endelig har det kommet snø i Trondheimsområdet, og endelig er det kjørt opp løyper i alle markaområdene.

Dagen i dag opprant med klar, blå himmel, sol og nysnø.  Skitur –  yess! På tide å sparke i gang Prosjekt Skiglede; nå inne i sin 4. sesong! Strengt tatt burde jeg vel bytte navn på dette prosjektet mitt, for jeg har funnet skigleden, men den kunne nok økt betydelig om jeg hadde hatt bedre skiteknikk. Man blir ikke spesielt god på ski når man har unngått ski i sine 40 første leveår, så prosjekt skiteknikk hadde kanskje vært et bedre ord for skiprosjektet mitt fremover?

Herlige Nordmarka i det aller beste februarværet som tenkes kan.

Herlige Nordmarka i det aller beste februarværet som tenkes kan.

Siden jeg er en skikkelig pingle på ski ble turen lagt til Nordmarka i Klæbu. Et fantastisk område hvor våte myrer rår om sommeren, men nå på vinteren er området et deilig  turterreng med lange, slake bakker, flater, og gamle, lave furuer. Et terreng til å få ro i sjelen av rett og slett. At det er betydelig mindre mennesker her enn i Bymarka og Estenstadmarka trekker heller ikke ned.

Ved Gjenvollhytta var det ikke mange bilene som hadde parkert når vi kom dit i halv elleve tiden. Gradestokken viste minus 7; betydelig kaldere enn hjemme hos meg, men det er intet problem når man går på smørefrie ski. Jepp, smørefrie. Jeg ble så dritlei smøring av ski og syntes aldri at jeg fikk det til, at jeg etter jul i år kjøpte smørefrie ski. Man blir ikke verdensmester når man går på den typen ski, men for min del tror jeg kanskje at dørstokkmila kan bli litt kortere når jeg slipper å smøre.

Utsikt mot Jervfjellet ikke langt fra der løypa møter løypa fra Saksvikvollen.

Utsikt mot Jervfjellet ikke langt fra der løypa møter løypa fra Saksvikvollen.

Kjæresten og jeg skulle egentlig gå turen i Torberga. Jeg har aldri vært der, og variasjonsfreaken i meg trakk mot Torberga. Dessverre var det ikke kjørt opp spor der, så i løpet av kort tid svingte løypa av og vi befant oss på løypa som gikk mot Saksvikvollen; altså i kjent terreng. Ja, ja… shit happens. Det var i grunnen ikke så nøye. Bare jeg fikk være ute og nyte sola og skogen som var vakkert ikledd nysnø. Sola begynner så smått  å varme nå og den kryper stadig høyere opp på himmelen. Vi går en herlig tid i møte 🙂

Hælen oppførte seg relativt bra, og liker tydeligvis skiturer bedre enn gåturer. Ikke så overraskende egentlig siden belastningen på den er mye mindre ved skigåing. Lårmuskulaturen begynte som vanlig å «dra seg sammen» etter en times tid, så alt i alt: Kroppen er lite velfungerende, men ikke søren om det skal ta fra meg gleden over å være på tur! Og på den positive siden: Selv om dette var sesongens første skitur var det null gele-ben å spore i utforbakkene, så jeg begynner å bli litt tøffere 😀

Sesongens første skitur og fornøyd med det :-)

Sesongens første skitur og fornøyd med det 🙂

Turen ble avsluttet med en pause på Gjenvollhytta. Her var det omtrent ikke mennesker når vi kom, så det var bare å velge og vrake mellom sitteplassene. Gjett hvem som valgte stolen nærmest vedovnen? 😉

4 responses to “Sesongens første skitur

  1. Vakkert i ord og bilder Hege! Jeg sier det rett ut, og det er ikke vondt ment, jeg er litt misunnelig på deg jeg. Planen var om været ble som det ble i dag, skulle jeg ut en tur. Det tok jeg ikke sjansen på. Derfor var det en opplevelse å se omgivelsene i ord og bilder slik som her. Jeg fikk jo med meg litt fra innsiden av vinduet da. 🙂

    Jeg ønsker oss ei fin og frisk tid fremover, uten vonde hæler og mye frisk og passende luft. Fin natt foran ei helt ny og ubrukt uke, Hege!

    Takk for at du tok turen igjen, og at jeg fikk være med. 🙂

    • Ja, du må gjerne være misunnelig. Det er faktisk lov på en så flott dag som gårsdagen. Helt nydelig var det, og det ser ut til at kulda og sola skal vare. Herlig 🙂

  2. Flotte bilder, Hege! Tydeligvis nydelige forhold:) Her har det snødd bra i dag, så nå har plutselig vi også «julekortstemning». God bedring med hælen din!

    • Ja, endelig ble det skikkelig vinter her. Det -har- vært mulig å gå på ski i de øvre deler av Bymarka en stund (lysløype), men der er det altfor mange som tror de eier løypa for å kunne trene til vinterens skirenn, så der holder jeg meg langt unna. Nå er det endelig skiføre overalt 🙂

      Synes det er godt at det er skikkelig vinter når vi først har vinter i dette landet.

      Fortsatt god vinter i julekortlandskap til deg!

Legg gjerne igjen en kommentar!

