Skitur i Torberga

I dag var det endelig klart for skitur i Torberga; første gang for min del. Startsted Gjevollhytta og vi gikk den lengste traséen. Det skal visstnok være mulig å gå runder på 4, 8 eller 12 km, men så dårlig merket som det er oppi der, så må man nesten være lokalkjent for å vite hvor man skal ta av.

Sola fra i går hadde gjemt seg bak et grått teppe av skyer, og på store deler av turen drysset det ned litt snø. Det kan trenges, for oppi Torberga er det lite snø. Utallige steder stakk gress og kvister opp av løypa. Gradestokken viste noen grader mildere enn i går; «bare» minus 12 ved start. Men hvor er folk? Denne gangen var vi ikke like tidlig ute som forrige søndag, når vi også var på tur med Gjenvollhytta som utgangspunkt, men likevel var det bare noen få biler på parkeringsplassen. Det gjenspeilte seg på turen, for det var ikke akkurat folksomt i løypa.

Nyanser av hvitt og grått i Torberga i dag.

Nyanser av hvitt og grått i Torberga i dag.

Terrenget i Torberga er for en stor del preget av mye oppover og mye nedover og noen flater innimellom. Ikke helt min greie altså. I den bratteste motbakken tok jeg rett og slett av meg skiene og gikk på beina. Det får være måte på å slite seg oppover på planker når det med min elendige skiteknikk er mye lettere å komme seg opp til fots. Nedover gikk det stort sett bra, med unntak av en av de siste bakkene. Der mistet jeg balansen i en sving og gikk på ræva igjen. Skinka tok nedi bakken på eksakt samme punkt som i går, så hevelsen og det gedigne blåmerket som allerede er i ferd med å utvikle seg, fikk hjelp til å bli enda mer hovent og fargerikt.

Ved Byatjønna - med snø på linsa.

Ved Byatjønna – med snø på kameralinsa.

Ved nede alle lange bakker var jeg rett og slett drittlei og sur :-O – utrolig nok. Det er svææært sjeldent jeg er sur etter avsluttet tur, men i dag var jeg det. Lei og sur – mest fordi jeg er så himla dårlig på ski at alle turer blir slitsomme, selv om det ikke akkurat går fort med meg. Legg til en verkende kropp og et vondt fall, så … Say no more. Stakkars kjæresten som er nødt til å slepe rundt på meg på skitur. Jeg velger å tro at jeg har andre egenskaper som er bedre enn skiferdighetene mine og at de veier opp. Trenger definitivt et teknikkurs!

Tornbergløypa.

2 responses to “Skitur i Torberga

  1. Øvelse gjør mester Hege. Og du er godt i gang. 🙂 Noe nytte skal en jo ha av kjærester også. Ikke sant? 😉

    Ble nok en fin tur etter hvert. Tror jeg.

    • Når sant skal sies, så lurer jeg seriøst på om enkelte av oss ikke er laget for å gå på ski. Jeg er inne i min 4. sesong av «Prosjekt Skiglede». og teknikken har ikke blitt stort bedre på de årene… Ja, ja, jeg er om ikke annet skikkelig sta, så dette var nok ikke den siste skituren i år; teknikk eller ikke.

Legg gjerne igjen en kommentar!

