Vinterhelg på fjellet

Firmahytta i Storlidalen (Oppdal) ble ledig på kort varsel, og jeg var ikke sen om å booke den. Lite turliv og altfor mye jobb = dårlig kombinasjon for min del, så en helg på fjellet skulle bli godt både for kropp og sjel.

Innen vi kom oss på hytta fredag var det mørkt, så solnedgangen bakom de vakre fjellene i dalen gikk vi glipp av, men allerede halv syv lørdag morgen var jeg våken, og fikk med meg soloppgangen. Morgenkaffen på lørdager er ukas beste, men når den serveres med utsikt er den enda bedre!

Morgenkaffe og soloppgang over Kråkvasstind = lykke.

Morgenkaffe og soloppgang over Kråkvasstind = lykke.

Gradstokken viste minus 20 utenfor hytteveggen, så det var ingen grunn til å stresse med å komme seg ut. Med sol fra skyfri himmel ville det bli varmere utover dagen, så vi tok det med ro inne i hytta.

Kvart over elleve la vi ivei fra Storli Gård og innover mot Tovatma. Fine, oppkjørte spor å gå i, sol som varmet, vakre fjell og hele dagen foran oss. Herlig 🙂

Fantastiske Trollheimen for våre føtter.

Fantastiske Trollheimen for våre føtter.

Hele runden var på 17,5 km. Slakt oppover til vi kom til Tovatna, deretter relativt flatt langs vannene før det gikk rett opp til passet ovenfor Lontjønna.

nknjkk

Nydelig i vinterfjellet, men føret var heller trått pga de mange minusgradene.

I denne bakken tok jeg rett og slett av meg skiene og labba oppover på beina. Fiskebein er greit i mindre bakker, men når bakken tar en halv time å komme seg opp, nei, da gidder ikke jeg å slite med disse plankene. Vel oppe bar det utfor mot Lontjønna der det igjen gikk litt opp og ned til vi kom på nordsiden av vannet.

På turens høyeste punkt før nedkjøringen til Lontjønna.

På turens høyeste punkt før nedkjøringen til Lontjønna.

Derfra og ned til Storli var det mer eller mindre sammenhengende nedoverbakker med noen få flater som unntak. Salighet… også jeg som mildt sagt ikke er spesielt glad i bakker. Noen takler jeg, men nesten sammenhengende bakker 300 høydemetre ned? Takk som byr, men jeg klarer meg med langt mindre nedover. Noen steder valgte jeg faktisk å kjøre utenfor den harde løypa. Innimellom gikk det finfint, men i skikkelig dyp løssnø var ikke markaskiene mine brede nok, og det endte med et par spektakulære fall. I så dyp snø gjør det ikke vondt å ramle, men å komme seg opp er lettere sagt enn gjort! Kjæresten lurte vel på hvor det ble av meg der han sto nederst i bakken og ingen Hege viste seg. Neste gang går jeg runden andre veien (og tar av meg skiene i nedkjøringen til Tovatna!!)

På vei tilbake til Storli Gård og Ångårdsvatnet.

På vei tilbake til Storli Gård og Ångårdsvatnet.

Turens høydeprofil.

Turens høydeprofil.

Søndag var beina mine som vanlig preget av lørdagens skitur, så noen langtur var ikke mulig. Vi gikk derfor bare fra hytta og over Ångårdsvatnet og et stykke oppi lia før vi «gravde oss ned» og spiste lunch mens vi myste mot sola.

På vei ned mot Ångårdsvatnet med Storsalen rett imot.

På vei ned mot Ångårdsvatnet med Storsalen og Kringlehøa  rett imot.

Like kaldt i dag og, så noen kjempelang pause ble det ikke. Retur omtrent samme vei som vi kom. «Bare» 8 km. i dag, men for de elendige beina mine var det nok.

Scooterspor på vei mot Grugguskaret.

Scooterspor på vei mot Grugguskaret.

Vakre Storbekkhøa kom til syne midt ute på vannet.

Vakre Storbekkhøa kom til syne midt ute på vannet.

Småkald pause.

Småkald pause.

Det er bare én feil med slike helger på fjellet: De er altfor korte!!

4 responses to “Vinterhelg på fjellet

  1. Virkelige flotte bilder Hege. Super naturfotograf er du blitt

  2. Stum av både det ene og det andre. 🙂 Må vel sies å være heldig med valg av det meste der, Hege? Vakkert skue og vakker presentasjon. 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

