Knallstart på påsken

Vi har vært velsignet med mye fint vær i Trondheim i vinter, og det fortsatte inn i palmehelga. Dermed pakket kjæresten og jeg sekkene våre og dro til hytta hans i Resdalen. En skikkelig primitiv sak uten verken strøm eller innlagt vann, men med nydelig beliggenhet rett utenfor Trollheimen. Turer i dette området gir nydelig utsikt til majestetiske og flotte Trollheimsfjell, samt at hytta ligger i gangavstand fra Resfjellet.

Vi kom frem til hytta midt på dagen lørdag, og ble møtt av sol fra skyfri himmel og helt vindstille. Det er en så uhyre sjelden kombinasjon her oppe at slike dager må nytes maksimalt og lagres i minnet til mer traurige værdager. Halvannen kilometer innover i fjellet bar det med sekker og pulk. Etter å ha forsert de verste bakkene opp fra veien fikk vi nydelig utsikt mot snøkledde Resfjellet og Ilfjellet. Med blå himmel som bakgrunn var det er vakkert landskap vi beveget oss i.

På vei mot hytta. Ilfjellet viser seg frem.

Etter å ha fyrt opp i hytta og slikket litt sol på verandaen spente vi på oss skiene igjen og gikk en rolig tur i scootersporene som krysset dalen på kryss og tvers. Jeg har aldri sett så mye scooterspor! Mon tro om alt er lovlig kjøring? For første gang denne sesongen var det mulig å gå store deler av turen uten votter på. Herlig 🙂

Snøen er i ferd med å komme ned fra taket. Det smeltet godt mens vi var der.

Tilbake på hytta ble det en liten skarp en i hytteveggen mens sola varmet opp både oss og hytta. Sistnevnte fikk selvsagt også god hjelp av vedovnen for å få opp varmen.

Klokka elleve hoppet vi til køys. Da hadde jeg gjespet lenge og var stuptrøtt. For første gang i historien sov jeg sammenhengende i flere timer i en sovepose! Jeg har aldri klart å sove i denne trange «pølsa» av en reisedyne, men denne gangen var jeg tydeligvis så utslitt at jeg sloknet. Utrolig hva et årsoppgjør kan gjøre med et menneske.

Fra søndagsturen. Utsikt mot Ilfjellet.

Søndag våknet vi til overskyet vær, men heldigvis sprakk det opp tidlig på formiddagen, så det ble nok en flott dag. En liten kald trekk i lufta gjorde at det ikke var like deilig og varmt som på lørdagen, men med knallblå himmel og sol kan man ikke klage.

Vi var ikke alene på tur denne søndagen. Her fra Ogjerdshøylu.

Turen gikk i løssnø og scooterspor i retning Resfjellet og Ogjerdshøylua hvor vi kom inn på preparerte løyper. Det er kke mye våt snø og skare å spore. En usedvanlig kald vinter har medført at det er flotte forhold i fjellet med finkornet puddersnø. Siden vi talentløst nok hadde prestert å glemme igjen sitteunderlaget på hytta, ble det ingen pause ved høylua. Vi fortsatte derfor i retning Mjukinn og ned til Åstjønna før vi igjen bega oss løssnøen i vold.

Mot Mjukinn.

Tilbake på hytta ble det matpakke og kaffe, som vi hadde båret med oss i sekkene,  på verandaen før vi pakket sammen og rant 1,5 km. tilbake til bilen og hverdagen for min del. Heldigvis bare en dag igjen å jobbe før jeg også tar påskeferie. Dessverre bypåske, men ferie er ferie 🙂

Gammel og sliten furu, men vakker likevel.

6 responses to “Knallstart på påsken

1. Det gjorde dere rett i, dro på hytta. 🙂 Det gjorde også jeg på søndag og var til mandag. Nydelig på søndag på Selbustrand, litt snø på mandag, men ikke verre enn at en sto det svært godt over. 🙂

Bypåske på deg, sier du. Kjenner jeg deg rett, greier du sikkert å komme deg på en brukbar tur eller tre for det.:)

God påske i alle fall, hvor den enn ender opp, til deg og kjæresten. 😉 Og husk, det er ingen skam å snu. 😉

• Ja, ut på tur må man – enten det er bypåske eller fjellpåske. Noe annet er en deprimerende tanke 😉

God påske til deg og dine!

2. Flott beskrivelse av det som må ha vært en nydelig helgetur! Kjempefine bilder også…

3. Veldig flotte bilder! Overveldende natur.

• Tusen takk for det 🙂 Og ja, det er fantastisk natur i Resdalen – med panoramautsikt rett inn i Trollheimen. Det eneste som er bedre er å faktisk være i Trollheimen.