Skitur med dramatikk på langfredag

Også dagens tur ble lagt til Nordmarka i Klæbu. Været var om mulig enda bedre enn i går og føret var også bedre; mye bedre! Rene skjære silkeføret med unntak av et par plasser hvor isen hadde kommet frem. Mine smørefrie turski hadde bedre gli enn noen gang før i vinter, og jeg gled nesten like godt som mine turvenner Gøril og Per som gikk på smøreski. En skikkelig opptur 🙂

Litt is på 2-3 plasser, men ellers flotte løyper.

Litt is på 2-3 plasser, men ellers flotte løyper.

Planen i dag var først og fremst å nyte sola og varmen, så etter 3-4 km. fra Gjenvollhytta fant vi oss en deilig plass i solen hvor noen hadde gravd ut en benk tidligere i påska. Her fyrte vi etterhvert bål og grillet pølser med bacon (ittno tull med Gøril og Per på tur, nei!) og koste oss med kaffe, sjokolade og matpakke. Alt mens vi myste mot sola og nøt en stille og rolig mark (som Nordmarka er sammenlignet med f.eks. Bymarka). Etter et par timer fikk vi selskap av Gørils bror med kone, så det ble rent folksomt rundt bålet vårt 🙂

Sol, skyfri himmel og lite folk. Paradis :-)

Sol, skyfri himmel og lite folk. Paradis 🙂

En liten spissmus kom løpende oppå snøen og forsvant under sitteunderlaget til Per idet han reiste seg for å grille en pølse. Den surret rundt oss en god stund før den fant seg nye «venner» litt lenger ned i lia. Søt liten sak, men ikke noe å ta med seg hjem i sekken.

Mens vi satt der og ante fred og ingen fare kom plutselig en dame hastende nedover på ski og lurte på om noen av oss hadde gps med oss. For en gangs skyld hadde jeg ikke det, men jeg fortalte damen sånn ca hvor vi var, og det var visst nøyaktig nok – for kort tid etterpå landet legehelikopteret rett foran oss. Plutselig satt vi midt i en snøstorm. En person hadde falt om i løypa litt før der vi satt og fikk hjertekompresjoner av en tilfeldig forbipasserende inntil lege var på plass. Jeg syntes de brukte guffent lang tid oppe hos pasienten før de kom nedover med han (eller hun) i pulk. Heldigvis hørte vi legen snakke i telefonen med sykehuset og han sa at de hadde puls og var på St. Olav om 10 minutter, så forhåpentligvis gikk det bra.

En påminnelse om hvor skjørt livet er.

En påminnelse om hvor skjørt livet er.

Etter nok en snøstorm idet helikopteret lettet, spente vi på oss skiene igjen og forsatte i retning Saksvikvollen og rundløypa tilbake til Gjenvollhytta. Ca 11 km. på ski, men maaaange deilige timer i marka med hyggelig selskap.

3 responses to “Skitur med dramatikk på langfredag

  1. Takk for turen Hege. Håper du får en lykkelig påske uten uhell og ulykke. Jeg holder meg langt unna natur når alle andre befolker den. 😀
    Nyt de dagene som er igjen av høytiden. 😉

    • Det er det som er det fine med Nordmarka; det er ikke så mange som befolker den 🙂

      Uten uhell ja… Nei, det gikk nok ikke. Kommmer et innlegg om gårdagens tur som ikke endte så bra, men heldigvis slapp jeg å tilkalle legehelikopter 🙂

  2. Noe har blitt feil i det aktiverte nicket mitt. Det har jeg ikke hjerne til å fikse uten hjelp, men klarer det nok når arb.dagene begynner igjen og folk kommer på jobb.
    Kos på påskefri. 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

