En gylden vårdag på ski

Enkelte dager bør forgylles og henges i glass og ramme på veggen. Dette var en slik dag. Rene skjære påskeværet selv om påsken var for 2 uker siden.

Værmeldingene lovet sol fra skyfri himmel, så det må være lov å innrømme en liten skuffelse når jeg sto opp og observerte et lett skylag på himmelen. Dog, til Trøndelag å være, var morgenens vær flott turvær, så kjæresten og jeg kjørte til Gjenvollhytta og la i vei på ski med sekkene fulle av ved, pølser og annet nødvendig utstyr for en kosetur, og satset på at sola ville få skyene til å fordufte.

Som ventet var det lite folk i løypene – til tross for at vi startet uvanlig sent til oss å være. Fortsatt er det bra med snø i marka og gode løyper. Føret er litt varierende. Smått bakglatte ski frem til rasteplassen, men fin glid.

1-IMG_4695

Etter 3,5 km. slo vi oss ned i sola som på det tidspunktet hadde kommet frem og varmet så godt at jeg for første gang i vinter slapp å ta på meg dunjakke og dunvotter når vi stoppet (men en tørr ullskjorte måtte til). Med litt tørrkvist fikk vi fort fyr på bålet og ikke lenge etter var det deilig, sterk kaffe å få i solsteiken. Noen pølser ble også stekt på bålet, men først og fremst satt vi bare stille og nøt varmen fra sola, stillheten og hverandres selskap i flere timer.

Kaffekoking på gang.

Kaffekoking på gang.

Omsider gikk vi videre i retning Saksvikvollen. Sola hadde smeltet snøen godt, men i skyggen var det isete løyper, så utforbakkene ble forsert i rykk og napp – alt etter hvordan underlaget var. Utrolig bra balansetrening, men jeg må innrømme at jeg fortsatt er shaky etter fallet på påskeaften og synes nedoverbakker suger mer enn noen gang. Heldigvis gikk det bra i dag og jeg slapp nærkontakt med snøen.

Stråler om kapp med sola!

Stråler om kapp med sola!

På vei tilbake til Gjenvollhytta fikk vi virkelig føle hvor varmt det var. Vindstille og sol fra skyfri himmel mot hvit snø kombinert med bevegelse = helsvett, men vi klager ikke! Niks, det er deilig med varme etter en lang og kald vinter.

Tilbake ved bilen var det to meget fornøyde turmennesker som gledet seg over å ha tilbragt mange timer ute i sola og ha gått 11 km. på ski. Vi var ikke helt alene i Nordmarka i dag, men direkte folksomt kan vi vel ikke si at det var.

2 responses to “En gylden vårdag på ski

  1. Så heldige dere var med denne turen! Her har det gått over til skikkelig gråvær, og det minker fort på de siste restene av snø.

    • Ja, gårsdagens tur var virkelig en flott dag som blir god å ha i minnebanken når gråværet setter inn (og det skal det visst dessverre). Og med det mildværet som er meldt her fremover må man nok ganske snart til fjells for å finne skiføre. Vanligvis ville jeg ha syntes det var helt topp, men når jeg enda sliter med denne hælbetennelsen hadde jeg foretrukket mulighet for skiturer fremover siden hælen takler det mye bedre enn fotturer. Men, men.. våren er i anmarsj, så jeg får heller glede meg over det og finne løsninger som gjør at jeg uansett kan komme meg ut i naturen 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

