Vemodig sesongavslutning i Nordmarka

Etter dagens tur i Nordmarka er det helt klart: Skisesongen 2013 er slutt i lavlandet, og da sannsynligvis helt slutt for min del siden ingen fjellturer står på programmet i nær fremtid. Det var mer vemodig enn jeg hadde trodd. Prosjekt Skiglede må visst ha begynt å gi avkastning til tross for noen stygge møter med snøen i vinter. Skuldrene er fortsatt ikke er bra etter tryningsen på påskeaften.

Det begynte ikke så verst.

Det begynte ikke så verst. Ingen spor, men bra med snø.

Jeg hadde planer om å gå den lengste runden i Nordmarka, men etter å ha gått et stykke og kjent hvordan føret var, ombestemte jeg meg og gikk for kortrunden i stedet. Ikke lurt. Tvers over Grønkjølen var det søkkvåte partier og en plass forsvant skiene nedi sørpesnøen så jeg sto med vann til anklene. Heldigvis var skiskoene høye nok til at vannet ikke gikk over støvleskaftene. En liten vårbekk måtte også krysses, men et stykke bortenfor var det ugjenkallelig stopp da en større bekk hadde 10 cm. overvann oppå isen. Her turde jeg ikke krysse, så det var ingen vei tilbake enn å snu og gå samme vei tilbake som jeg kom.

Snøen minker.

Snøen minker.

Myrvannet begynner å komme til overflaten.

Myrvannet begynner å komme til overflaten.

Sørpevått...

Sørpevått…

Hit, men ikke lenger. Denne bekken turde jeg ikke krysse.

Hit, men ikke lenger. Denne bekken turde jeg ikke krysse.

Til tross for nydelig sol blåste det en ganske heftig vind over Nordmarka i dag, så jeg droppet planen om å slå meg ned i snøen og gikk heller tilbake til Gjenvollhytta hvor jeg satte meg på en benk inntil hytteveggen. Med sommerdunjakka på var det deilig å sitte i solveggen og kikke utover landskapet hvor jeg har hatt mange fine skiturer i vinter. Vedmodet kom sigende, men samtidig kjenner jeg at jeg nå begynner å bli veldig klar for fottursesongen. Håper hælen min også er det, for Nordmarka skal utforskes til fots når snøen er borte.

På gjensyn!

På gjensyn neste vinter!

Legg gjerne igjen en kommentar!

