Søndagslykke på bar mark

Finnes det noe deiligere enn de første skogturene på bar mark om våren? Jeg tviler… Hver eneste vår fyller de første skogturene meg med en intens lykkefølelse. Rett som det er går jeg der med et bredt glis om munnen – av ren og skjær lykke, enda det strengt tatt ikke er så mye som minner om vår annet enn nettopp det at bakken stort sett er snøfri i de nedre deler av marka. Knoppene på trærne er knapt synlige og temperaturen er langt under 10 grader, og kjennes ut som nærmere null på grunn av en sur vind. Likevel er det noe helt eget med de første turene til fots om våren. Endelig trenger jeg ikke være redd for å tryne i nedoverbakker 🙂

Utsikt fra post 11

Utsikt fra post 11

Turen i dag, som i går, gikk i området ovenfor Steinan og Risvollan på jakt etter de fem siste postene på kartet som er benevnt «Fuglmyra». Mens jeg i går tok utgangspunkt i Lohove, begynte jeg i dag på Bekken. Postene fant jeg lekende lett, så når jeg kun hadde en post igjen tok jeg en pause på en kolle med flott utsikt fra sør til nord. Sommerdunjakka fra Bergans kom fort opp av sekken for koller med utsikt har en tendens til å være belemret med kald vind, men med dunjakke over vindjakka og sommerlongs under buksa, gikk det fint an å nyte utsikten over Trondheim.

Etter en halvtimes tid ruslet jeg videre på leting etter den siste posten. Mye smeltevann midt i stien jeg hadde tenkt å gå medførte en liten endring i planene, men ikke mye. I dette området ligger det fortsatt litt snø, men det var nettopp snøen som hjalp meg med å finne letteste vei til posten da jeg plutselig så et sykkelspor som så ut til å komme ut av intet. Jeg fulgte sporet og vips var jeg på en liten sti som førte meg til høydepunktet hvor dagens siste post var.

Utsikt fra post 11

Utsikt fra post 11

Siden det hadde gått som fot i hose å finne de 5 postene la jeg hjemturen om Tomsetmyra og videre opp til Tømmerholtdammen hvor jeg tok en ny hustrig pause ved demningen. På vei mot Tomsetmyra under styggbratte skrenter blomstret faktisk blåveisen. Overraskende siden det enda ikke er en eneste hvitveis å se og knapt hestehov. Så til tross for miniatyrknopper på trærne og ensifret antall grader er det vårtegn i marka 🙂

Enda is på Tømmerholtdammen

Enda is på Tømmerholtdammen

2 responses to “Søndagslykke på bar mark

  1. I farta, så kan jeg ikke komme på noe annet jeg heller. 🙂 Men en må være svært obs på at den deilige lufta også kan være litt skummelt. Det tok ikke jeg nok hensyn til i min iver. 😉

    Fin «tur» for meg også, i svært så kjente omgivelser. Takk for turen, igjen! 😉

    • Jepp, vårlufta er lunefull, ingen tvil om det, men jeg har foreløbig klart meg godt. Er jo ganske kaldt enda, så har på (og med) godt med klær når jeg er på tur 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

