Ny dag på sykkelsetet

Mandag i Rovinj, og de hjemme må på jobb. Ferie er definitivt best når du vet at de som er igjen hjemme må jobbe🙂

Sykelturen startet ikke før klokken to i går, så vi hadde hele formiddagen til fri disposisjon. Kroatia bød på overskyet vær, men fin temperatur på rundt 20 grader på formiddagen. Etter frokost tuslet jeg en tur inn til sentrum av Rovinj og spaserte i gatene i gamlebyen. Rovinj er en fantastisk sjarmerende by med smale brostensgater og koselige restauranter overalt. Det er godt å være her før turistsesongen braker løs for alvor, for da tror jeg det blir trangt i de smale gatene.

20130507-072637.jpg

Før jeg visste ordet av det, var jeg på byens høyeste punkt, ved St. Eufemiakatedralen. I dag var det mulig å gå inn, så jeg gjorde det. Katedralen er av imponerende størrelse, men relativt mørk og dyster – som slike katedraler ofte er.

Halv tolv var det tid for å møte noen av de andre for lunch. Vi fant oss en hyggelig liten restaurant i et smug. Som gode nordmenn valgte vi å sitte ute, men det hadde absolutt ikke vært ille å sitte inne heller, for det var en utrolig sjarmerende restaurant.

20130507-073236.jpg

Så var det tilbake til hotellet, en drøye 20 minutters gange fra sentrum, for å skifte til sykkeltøy. Fortsatt overskyet, men oppholdsvær og fin temperatur da vi syklet avgårde klokken to. Også i dag gikk turen ut på landsbygda utenfor Rovinj etter først å ha syklet langs kysten et stykke sørover. Halvannen mil etter start stoppet vi på en liten vingård for å prøvesmake den lokale vinen. Vinen var grei nok, men jeg tømte likevel ut det meste av glasset.

20130507-073711.jpg

Noe av det beste med å være her nede nå, er at vi får en forsmak på sommer. Det er utrolig frodig og grønt her nede og det blomstrer vakkert både i trær, enger og bed. Knallrøde valmuer i store enger sykler vi stadig forbi og gedigne trær har en blomsterprakt som kan ta pusten fra en. Vakkert og deeeeeilig å endelig få se andre farger enn grått og hvitt i naturen.

20130507-074045.jpg

Ca 3 mil ut i sykkelturen stopper vi ved et gammelt slott som heter Grimani. Klokka var nå blitt halv seks og det var blitt betydelig kjøligere, så jeg dro på meg vind- og regnjakka som lå i sekken. Smart valg for ikke lenge etter at vi syklet fra slottet begynte det å regne, og det holdt seg til vi var nesten hjemme i Rovinj igjen.

20130507-074604.jpg

Ganske nøyaktig fem timer etter at vi startet sykkelturen var vi tilbake på hotellet. 5 1/2 mil i dag i slakt og lett terreng. Tiden går likevel når man sykler i en gruppe hvor deltagernes fysiske form varierer, noen sykler er mye mer tungsyklet enn andre og vi skal ha litt sightseeing underveis. Jeg har vært skitheldig og fått en sykkel som triller utrolig lett, så jeg triller fra hele gjengen i nedoverbakkene. Maxfart hos en av de andre deltagerne blei målt til 55 km/ t, så da hadde jeg trolig opp mot 60 km/t siden jeg trillet fra han. Ikke verst når man tross alt sykler på en offroad! I dag venter båttur og sykkeltur, så det blir spennende🙂

20130507-075229.jpg

Legg gjerne igjen en kommentar!

