Sykkel og båt

Tirsdag var det meldt regn og atter regn her i Kroatia, men heldigvis bommer de på varslene her nede også, så vi hadde en nydelig dag fylt med sol.

Dagen startet med en kort sykkeltur ned til havna der en 108 år gammel trebåt skulle ta oss og syklene nordover langs kysten til den lille byen Vrsar. Turen tok ca 45 minutter og vi hadde flott utsikt over Rovinj fra sjøsiden og Vrsar kunne også beskues før vi klappet til kai.

Etter at folk og sykler hadde kommet seg i land begynte vi dagens sykkeltur med å sykle litt rundt i Vrsar. Som Rovinj har også denne lille byen en kirke på høyeste punkt.

Vi drøyde ikke lenge i Vrsar før vi bega oss ut på landeveien i retning landsbyen Klostar. Vi syklet for det meste på grusveier og det tok ikke mer enn 45 minutter lett sykling før vi var fremme i Klostar hvor en istrisk lunch ventet.

Etter en lang lunch trillet vi ned lange bakker til Limfjorden hvor båten ventet for å ta oss med tilbake til Rovinj. På veien hjem var det en kort stopp ved en såkalt pirathule som jeg godt hadde klart meg uten å se om jeg skal være ærlig. Langs hele Limfjorden var der oppdrettsanlegg for fisk og skjell og nærmere Rovinj seilte vi forbi Istrias største naturiststrand som enda er ganske tom siden turistsesongen ikke har begynt for fullt.

Tilbake i Rovinj syklet vi langs havna og stoppet for en is før vi syklet tilbake til hotellet og leverte fra oss syklene for dagen. En kort og lett sykkeletappe i strålende vær i dag.🙂