Sol, tempo og noe som ligner bakker

Torsdag, himmelsprett og varm sol som skinner over Istriahalvøya. Deeeeilig etter gårsdagens heller søkkvåte sykkeltur under Tors buldring der han fór over himmelen. Sykkelturen skal ikke starte før to (altfor sent, spør du meg), så dagen begynner i horisontalen på enn solseng – for første gang på denne ferien.

20130510-064242.jpg

Klokken to er vi klare ved sykkeluthentingen, men ingen buss er ankommet. I dag skal vi nemlig transporteres ut av Rovinj til den lille landsbyen Bale hvor dagens sykkeletappe skal starte. Klokken tre sykler vi omsider avgårde og det aner meg at det kan bli sent før vi er tilbake på hotellet. Gruppen er i dag på tre deltagere mindre enn tidligere, så jeg regner med at det betyr et noe høyere tempo enn før. Det skal vise seg at jeg får rett🙂

Fra Bale sykler vi slake bakker ned mot sjøen, og vi tar en sving innom to enorme campingplasser før vi sykler til et merkelig fenomen; En betongsirkel murt opp i gresset for ca 200 år siden hvor du kan høre din egen stemme som om du snakker i en mikrofon ( men kun om du står midt i sirkelen). Snodige greier!

20130510-064853.jpg

Sykkelturen går videre på en mix av asfalt og grus og innimellom er det noe som kan ligne bakker. Dog er det fortsatt uhyre lettsyklet i forhold til det jeg er vant til hjemmefra. Tempoet er relativt høyt og jeg kjenner at jeg koser meg litt ekstra i dag🙂

20130510-065637.jpg

Omtrent midtveis i sykkelturen er det tid for mat, og vi stopper på en bondegård hvor live musikk høres helt ut på veien. Det viser seg at det er en tilstelning for eldre mennesker som må lide av dårlig hørsel siden volumet er enormt og musikken tragisk dårlig à la karaoke.

20130510-070032.jpg

Maten vi får servert er minestronesuppe (som ikke ligner den italienske varianten), brød, forskjellige typer spekeskinke og tre forskjellige oster, bl.a. trøffelost som smaker nydelig. Et stykke slik ost + trøffelolje blir innkjøpt for senere nytelse i Norge.

20130510-070332.jpg

Etter en lang og sen lunch sykler vi videre på mye grus og turens hittil teknisk vanskeligste parti. For de som driver med terrengsykling er ikke dette noen å snakke om, men for meg som trives best på asfalt er det teknisk nok. Søledammene fra i går er for det meste tørket opp, men ikke alle, så litt søle blir pent plassert på sykkel og sykkelshorts i dag og. 4,4 mil etter start er vi tilbake i Bale og klar for de siste 14 km tilbake til Rovinj på hovedveien. Det er stort sett slakt utfor hele veien så til tross for tre små stopp ( bl.a. på grunn av en punktering) gjør vi unna etappen på en halv time. Sykt deilig med litt tempo samtidig som jeg kjenner at kroppen fungerer bedre enn på lenge. Vonde lårmuskler har det vært fint lite av på denne ferien, og jeg savner dem ikke!

Kvart over åtte er vi omsider tilbake på hotellet etter en flott tur med høyere tempo enn tidligere i uka, og noen få, snille bakker. Vet at ikke alle deltagerne er enig med meg i min vurdering av bakkene, men det har vel med treningsgrunnlag og ikke minst aldersforskjell å gjøre. Å sykle her nede er lekende lett i forhold til områdene rundt Trondheim. Akkurat det er det ingen tvil om!

20130510-071307.jpg

Legg gjerne igjen en kommentar!

