Siste sykkeldag i Kroatia

Fredag og siste dag på sykkelsetet – iallefall for denne gang. Jeg kommer gjerne tilbake til Kroatia for å sykle, men da på egen hånd og ikke i en gruppe.

Gruppen har i dag minket til bare 5 personer + guider, så vi har ekstremt god plass i den store bussen som frakter oss og syklene våre til Kanfanar hvor dagens sykkeletappe begynner.

Turen starter med 6 minutters trilling rett ned. Rett før vi når dalbunnen stopper vi ved ruinene av en gammel landsby fra det femtende århundret og ser oss omkring. Det bodde omlag 2000 mennesker i landsbyen på den tiden. 20130511-103456.jpg

Etter rundturen i ruinene starter klatringen oppover igjen. Vi kjører på asfalt og bakken er ikke veldig bratt, bare lang. Jeg finner det rette giret og tråkker lett opp bakken med en puls som er godt under melkesyreterskel. Vel oppe fortsetter vi gjennom små landsbyer og forbi vakre blomsterenger og olivenlunder. 20130511-105557.jpg

Etter litt flere, men kortere bakker, kommer vi til landsbyen Kringa hvor legenden sier at det har bodd en vampyr. Vi ser ingen vampyrer på hver vei og vampyrbaren er heller ikke åpen, så vi setter oss på sykkelen igjen og suser nedover i dalen på grusvei. Så er det å starte klatringen opp igjen. Jeg har fortsatt gode ben og tråkker lett opp bakken som er dagens lengste. De andre deltagerne kommer et stykke etter og synes det er tungt med alle bakkene i dag. Jeg koser meg imidlertid, og synes det er deilig at vi endelig får prøvd oss litt. Sykkelturene har hittil gått i relativt flatt terreng etter min mening, men jeg vet at ikke alle er enig med meg i det. 20130511-110317.jpg

Videre sykler vi i greit, småkupert terreng og på asfalt inntil vi kommer til landsbyen Sveti Petar u Sumi som er kjent for et gammelt Benediktinerkloster. Før vi kikker oss omkring i klosteret, tar vi en pause på byens bar hvor det for min del smaker veldig godt med kaffe. Lette regndråper begynner å falle mens vi står i klosterets atrium, så vi kommer oss raskt opp på sykkelen for å sykle de siste kilometerne til gården hvor vi skal spise lunch.

20130511-172624.jpg

På den lille gården får vi servert aspargessuppe (dvs jeg får stekt ost siden de mener at jeg med min glutenintoleranse ikke tåler noe i suppa), og kalv med stekte potetskiver og kål som ligner litt på surkål, men smaker helt annerledes. Vi har en riktig så trivelig stund på gården der vi sitter ute i ly for regnet mens vi spiser bondekost og drikker kroatisk vin.

20130511-172957.jpg

Tilbake til Kanfanar er det kun 6 km i nedoverbakke så det tar ikke lange tiden før vi er tilbake der vi startet. Som vanlig er bussen forsinket, så fire av oss tar en ekstra runde rundt Kanfanar før vi slenger baken nedpå en stol i den lokale baren og bestiller øl og vin. Trolig er dette den billigste vinen jeg noen gang har drukket. 8 kuna ( ca 8 kr) for et stort glass vin er det ikke noe å si på. Så får det heller være at det ikke akkurat er den beste vinen jeg har drukket.

Dagens etappe var ikke så lang; rundt 35 km, men det er definitivt den etappen med bakker som virkelig har vært bakker og ikke bare forhøyninger i terrenget. Veldig deilig å endelig få klatre litt 🙂

20130511-174019.jpg

2 responses to “Siste sykkeldag i Kroatia

  1. Ser ut som du har hatt en kjempefin tur i et nydelig land.
    Mange flotte bilder!
    Godt å høre at helsa er bedre også.
    Tusen takk for titten

    hilsen Berit

Legg gjerne igjen en kommentar!

