Sommervarme og snøsmelting i Flåmarka

Gradestokken i bilen viste 27,5 varme grader da vi parkerte på parkeringsplassen ved Rangåa i Flåmarka. Uvanlig varmt til Trondheim å være, men du verden så deilig det er 🙂

20130518-212148.jpg

Vi gikk veien innover mot Teigavollen. Veien går etterhvert over i traktorvei, en svært gjørmete en, men det var heldigvis noe tørrere denne gangen enn sist jeg gikk her. Overraskende nok var det fortsatt en del snø som lå både etter veien og i terrenget. Jeg hadde trodd at snøen var borte for lengst i og med at vi beveget oss i en høyde på +/- 500 moh.

20130518-215022.jpg

Bekkene gikk flomstore, myrene var til dels søkkvåte, isen lå enda på de små vannene vi passerte, og gjørma var tidvis rene skjære kvikkgjørma, men når sola skinner og vi kan gå i t-skjorte og nyte usedvanlig godt sommervær, da ser man glatt gjennom fingrene med slike små detaljer.

20130518-215549.jpg

Etter å ha passert Teigavollen gikk vi videre mot Dalsvollen. Heldigvis var det bro over den største bekken som nå minnet mer om en elv, men da vi var nesten fremme ved Dalsvollen trodde jeg nesten at vi måtte snu. En bekk som til vanlig ikke er det minste problem å krysse gikk nå over sine bredder og var både dyp og bred. Definitivt ingen mulighet til å steingå denne! Redningen ble en bjørkestamme som lå lagelig til over bekke-elva på et sted hvor den ikke var så bred. Med en hjelpende hånd fra kjæresten kom jeg meg tørrskodd over og vi fortsatte til Dalsvollen hvor vi tok dagens kafferast.

20130518-220319.jpg

Fra Dalsvollen er det nydelig utsikt mot Brungfjellet. Med tanke på hvor mye snø som lå i terrenget nede i dalen vi gikk, var det merkelig snøfritt på Brungfjellet.

20130518-220602.jpg

Returen til bilen gikk samme vei som vi kom, inkludert bjørkestammebroen. Ved Teigavollen tok vi en ny rast for å nyte sommervarmen og utsikten over Øvre Teigatjønna før vi returnerte til bilen. Nesten en mil i dag på veldig varierende underlag. Neste gang jeg besøker Flåmarka håper jeg å finne brua som visstnok skal gå over Brunga for deretter å komme meg til topps på Brungfjellet.

20130518-221004.jpg

20130518-221229.jpg

2 responses to “Sommervarme og snøsmelting i Flåmarka

  1. Hallo Hege!

    Vi kan vel si det er mildt i Trondheim for tiden. 🙂 Fantastisk, må det være lov å si.

    Fortsatt fin pinse, på din måte og ditt vis. 😉

    • Ja!! Flottere pinse kan jeg knapt huske å ha hatt. Deeeeeilig med sommervarme omsider. Fortsatt god pinse til deg og dine 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

