Spontan tur til Elgshøgda (537 moh)

Dagen i dag opprant med regn etter lengre tids godvær, så kjæresten og jeg hadde ingen turplaner for dagen. Da han i tillegg plutselig fikk «innkalling» til burdagsselskap i familien hadde jeg dagen for meg selv. Tanken var å ordne litt i heimen, men først litt surfing på http://www.peakbook.org. Surfingen minnet meg på at jeg «samler» på kommunetopper i Sør-Trøndelag og at jeg fortsatt mangler svært  mange av toppene for å komplettere listen. Elgshøgda i Skaun kommune så ut til å være en grei dagstur i et heller ustabilt vær, og i løpet av 30 sekunder hadde jeg bestemt meg for å kjøre de 7 milene til turens utgangspunkt.

Fra starten av turen.

Fra starten av turen.

Jeg parkerte der veien tok slutt rett etter Liavatnet og begynte på bakkene oppover mot Elgshøgda. Til å begynne med er det god traktorvei. Denne går etterhvert over i en svært gjørmete traktorvei som så går over til sti før man ender i enorme myrområder ca halvannen km. fra toppen.

Skilt som trolig viser vei om vinteren. Sommertid er det en lettere vei til topps på Elgshøgda enn den veien skiltet peker.

Skilt som trolig viser vei om vinteren. Sommertid er det en lettere vei til topps på Elgshøgda enn den veien skiltet peker.

Jeg holder god fart oppover bakkene i håp om å gjøre unna så mye som mulig av turen før himmelen bestemmer seg for å slippe skyenes innhold over meg, men det tar ikke lange tiden før fint duskregn kommer fra oven. Det er imidlertid ikke verre enn at jeg velger å fortsette i t-skjorte og vindjakke og la goretexjakka bli liggende i sekken.

Store myrer preger området.

Store myrer preger området.

Idet jeg når myrpartiene begynner det å regne litt mer og innen jeg kommer meg til topps regner det skikkelig. På toppen blir derfor en relativt våt vindjakke byttet ut til fordel for en mer vanntett goretexjakke.

Elgshøgda i sikte.

Elgshøgda i sikte.

Jeg er usikker på hvor mange postkasser jeg ser på toppen, men det er iallefall 4-5 forskjellige. Jeg skriver meg ikke inn i noen av dem. Delvis fordi jeg ikke vet hvilken som er myntet på «tilfeldige toppbestigere» og hvilke som er for medlemmer av lokale idrettslag og andre spesifikke bestigere, men også fordi det regner såpass godt at en toppbok ville blitt god og bløt innen jeg hadde fått skrevet meg inn.

Toppvarden på Elgshøgda.

Toppvarden på Elgshøgda.

Fra toppen har man fin utsikt over de store myrområdene på Skaunakjølen og Snøtonvatnet. Det er vakkert her oppe, og jeg kommer gjerne igjen når været er bedre.

På vei ned tar jeg en litt brattere vei ned enn opp. Ut fra stiens beskaffenhet ser det ut til at dette er den mest benyttede veien opp og ned fra toppen. Stien går rett forbi to hytter som jeg så på litt avstand på vei opp. Det viser seg at den ene er en åpen Statskog-bu med sengeplass til en, et lite bord med to stoler og vedovn. I den andre hytta finnes en utedo og et stort oppholdsrom med bord og benker, men ingen vedovn. Siden det fortsatt regner godt, setter jeg med i døråpningen på sistnevnte hytte så jeg kan nyte medbragt termoskaffe i ly av regnet. Her blir jeg sittende inntil jeg begynner å fryse.

Åpen bu rett nedenfor Elgshøgda.

Åpen bu rett nedenfor Elgshøgda.

Resten av turen er en ren transportetappe tilbake til bilen. Der skifter jeg til tørr ullskjorte og lettere sko før jeg setter meg i bilen og begynner på de 7 milene hjem. Til tross for ikke optimalt vær har jeg hatt en fin tur i et for meg helt ukjent område. Med unntak ev en syklist som kom ut av skogen idet jeg begynte på turen har jeg ikke sett ett menneske. Litt av en kontrast til de som gikk Topp7 i Bymarka i dag sammen med 2.600 andre 😉 Jeg er ikke i tvil om hva jeg foretrekker!

Legg gjerne igjen en kommentar!

