På tur i barndomsbygda Asker en solskinnslørdag

Sist helg var jeg i Asker for å besøke familien og benyttet da anledningen til å gjøre meg litt kjent i marka rundt bygda. Som barn/ungdom var jeg ikke videre friluftsinteressert, så mitt kjennskap til Vestmarka er skrale greier. Noen skoleskiturer er vel alt jeg kan skryte på meg, og disse har jeg fortrengt så Vestmarka er helt ukjent territorium for meg (med ett lite unntak: Vardåsen hvor jeg var på tur i voksen alder i forbindelse med et Nettbytreff i Heggedal).

Så vakker kan sommeren være :-)

Så vakker kan sommeren være🙂

Mens det pissregnet i Trondheim kunne Asker by på sol fra nesten skyfri himmel og akkurat passe antall deilige varme grader denne lørdagen. Perfekt turvær med andre ord🙂 Tursekken ble dermed pakket og jeg la ivei fra parkeringen fra Semsvannet mot vakre Tveter Gård full av iver og glede over å skulle oppdage et nytt turterreng.

Flotte Tveter Gård ovenfor Semsvannet.

Flotte Tveter Gård ovenfor Semsvannet.

Turen videre fra Tveter Gård var planlagt å gå til Gupu og deretter tilbake til Semsvannet via Furuholmen og Mobråtan. Og slik ble det. GPS og kart var med på turen, men det er så godt merket i Vestmarka at man nærmest må jobbe steinhardt for å gå seg bort. Gode stier, skilt som peker ut retningen og hyppige  blå merker på trærne gjør at man går trygt de aller fleste steder her, selv uten kjennskap til kart og kompass.

Ingenting å si på merkingen.

Ingenting å si på merkingen.

Da jeg kom til Gupu fant jeg til min overraskelse at de hadde åpent der. Overraskelsen gikk fort over i skuffelse, for jeg hadde håpet på en rolig stund mo mutters alene (som jeg hittil hadde vært på turen). Ikke slik å forstå at det var noen trengsel på den flotte gården, men likevel… For oss ensomme ulver er selv ett menneske ett for mye når man søker ensomheten.

Flotte Gupu som faktisk ligger i Bærum kommune og ikke i Asker. Høyesterett avgjorde så i 1932

Flotte Gupu som ligger i Bærum kommune og ikke i Asker. Høyesterett avgjorde så i 1932.

Siden det er spise- eller drikkeplikt på Gupu (både ute og inne!) kjøpte jeg meg en is (som jeg strengt tatt ikke hadde lyst på), men kaffen kom fra egen termos. Oppholdet ble relativt kort til tross for at det er en nydelig plass. Jeg tuslet videre et lite stykke på grusvei  før slo inn på en sti og etter kort tid kom til Furuholmen. Også her hadde de åpent, men det var for tidlig med en ny pause, så jeg fortsatt til Mobråtan der jeg satte meg på tunet til den lille gården og tok dagens lunch. Et skilt kunne informere om at her startet den aller første turorienteringen (Askeladden) i Norge i 1966.

Idyll på Mobråtan.

Idyll på Mobråtan.

Tilbake på Tveter Gård hadde jeg overraskende friske ben så jeg besluttet å legge turen oppom Bergsåsen som er Askers høyeste punkt (459 moh). Her var jeg litt usikker på hvor jeg skulle finne stien som ledet opp på åsen, men med kart og GPS til hjelp (siden det her ikke var like godt skiltet som ellers i marka) fant jeg frem. Så fort stien var funnet, var det grei skuring å vite hvor man skulle gå. Stien begynner relativt flatt, men etterhvert som man nærmer seg begynner også kraftige stigninger. Selv om det er bratt er det stort sett lettgått terreng. Bare et par partier  er litt steinete, men heller ikke disse partiene utgjør noe stort problem. Vel oppe er det fantastisk utsikt over hele Askerbygda, og om man snur seg rett før man kommer til toppen er det også nydelig utsikt mot Lier.

Mot Lier fra toppen av Bergsåsen. Ser ut som det går noen regnbyger der.

Mot Lier og Finnemarka fra toppen av Bergsåsen. Ser ut som det går noen regnbyger der.

På toppen er det en elektronisk toppbok i stedet for den tradisjonelle boka. Jeg «skrev» meg ikke inn og savnet den gamle toppboka hvor jeg kunne se hvem som hadde skrevet seg inn før meg. Gammeldags, sa du?

Jeg drøyde ikke lenge på toppen for det så ut som om det var regn på vei fra Lier, så jeg tok «repern» ned etter en kort pause i solskinnet hvor jeg nøt utsikten over Asker og Oslofjorden.

Utsikt over Askerbygda og Oslofjorden.

Utsikt over Askerbygda og Oslofjorden.

Tilbake ved bilen viste gps’n nesten 20 km. Da er det vel lov å kjenne det i beina samt å ha gått på seg et begynnende gnagsår?!

En "liten" kompis som hører til på Tveter Gård.

En «liten» kompis som hører til på Tveter Gård.

Turens høydeprofil.

Turens høydeprofil.

GPS-sporet fra dagens tur.

GPS-sporet fra dagens tur.

 

3 responses to “På tur i barndomsbygda Asker en solskinnslørdag

  1. Barndomsbygder er trivelige bygder å besøke, Hege. Min står også på programmet for denne sommeren og god tid er beregnet.

    Fine bilder som gjør det vanskelig for meg å vente særlig mye lenger med å ta hjulene fatt.😉 Til bygder og andre opplevelser som står på programmet.

    Fin helg på selveste fredag, starten på den. Til deg og ditt.😉

    • Riktig god helg til deg og dine også🙂 Forhåpentligvis trekker skyene unna så vi får litt sol og kan nyte sommeren på ordentlig.

  2. Tilbaketråkk: Bomtur til Skaugumåsen | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

