Hevillen – der fire kommuner møtes

I september 2008 var jeg på Hevillen (412 moh) for første (og hittil siste) gang. Det var på tide med et gjensyn.

Hevillen ligger i Malvikmarka og på toppen av denne skogkledde åsen møtes hele fire kommuner; Trondheim, Malvik, Selbu og Klæbu. Det er ikke så veldig mange andre steder i landet at dette forekommer, men noen få er det.

Utgangspunktet for turen var parkeringsplassen ved Saksvikvollen. Nå om sommeren er det god plass her og ingen parkeringsavgift! Saksvikvollen er også utgangspunkt for en topptur til Jervfjellet om man velger å bestige fjellet sørfra, og ruta er den samme som vi skal gå inntil man kommer til Øvre Bjørnstadtjønna.

Kjæresten viser balansekunster ved Store Bjørnstadtjønna.

Turen starter nordover langs grusvei, men det tar ikke lange tiden før vi er ute i mer eller mindre stiløst myrterreng. Vi fortsetter nordover på myrene og «runder» Sjåvidthøgda. Rett før vi dreier øst viser sørvestveggen av Jervfjellet seg frem med sin imponerende stupbratte fjellside.

Sørvestveggen av Jervfjellet.

Vi skal imidlertid ikke i den retningen i dag og velger noe som ser ut som en gammel traktorvei østover og oppover. Vi kommer opp på nye myrer og fortsetter ned bekkedalen i retning Bjørnstadtjønnene. Et lite stykke er det smått ulendt her, men ikke verre enn at det er greit å komme seg ned.  Ved den første tjønna vi kommer til (Nedre Bjørnstadtjønna)  er plassen jeg hadde tenkt å ta turen første pause på opptatt av fire menn og to hunder. Jeg har nesten aldri møtt folk på turer i dette området, så det tar litt tid før skuffelsen svelges og vi går videre i retning Store Bjørnstadtjønna. Idet vi kommer dit er skuffelsen som blåst bort for det er enda finere her.

Ved Store Bjørnstadtjønna.

Mens vi drikker kaffe og nyter en sjokoladebit tar vi terrenget videre i øyesyn, og konkluderer med at det ser ut til å være mest fremkommelig på vestsiden av tjernet. Etter en kort pause legger vi avgårde langs tjernet og kommer snart til en loddrett bergvegg. Den er ikke så lang, men lang nok til at man ikke kan ta sats og hoppe opp. Det er heller ikke noe alternativ å gå helt nede ved tjernet med mindre vi føler for å bli våt på bena, så opp bergveggen må vi. Heldigvis har noen slått inn noen jernbolter i berget og hengt opp en kjetting som man kan holde seg i, så det går greit å komme seg opp, men jeg kan ikke annet enn å lure på hvordan i alle dager jeg skal komme meg ned igjen?!

Hevillen bakom Hevilltjønna.

Vel oppe den bratte bergveggen tar vi sikte på Nedre Bjørnstadtjønna før vi fortsetter ned mydragene til Hevilltjønna som vi passerer på nord- og østsiden. Å finne noen sti opp den skogkledde åsen som heter Hevillen er lettere sagt enn gjort, så vi begynner bare å skrå oppover. Fra sist husker jeg at selve toppen ligger et stykke inn på åsen. Svetten siler i stigningene opp, men det tar ikke så lang tid før terrenget flater noe ut, og plutselig gjenkjenner jeg en bratt bergskrent som må passeres før vi kommer til topps. Like etter er vi på toppen og vi får oss overraskelse nummer to for dagen: Det er folk her også! Vi har verken sett eller hørt mennesker på hele turen, men ved pauseplassene våre dukker de altså opp!

På toppen der fire kommuner møtes.

Fra toppen av Hevillen er det nydelig utsikt mot Jervfjellet i nord og Vennafjellet (Baklifjellet) i øst. Rensfjellet troner vakkert i sør og Brungfjellet  i sørvest. I tilegg  ser man Heinfjorden og Litjdrakstsjøen. Det er i det hele tatt mye mer utsikt enn jeg kan huske fra sist. På toppen er det en stolpe med skilt som peker ut retningen mot de fire kommunene som møtes her og en toppbok. Hevillen er dessuten Til Topps mål i år (som det var i 2008), så jeg noterer meg koden med det samme jeg er her.

Utsikt i retning Heinfjorden.

Vi tar dagens lunch på toppen før vi følger en sti ned i retning Litjdraktssjøen. Nede fra åsen dreier vi mot Hevilltjønna og følger samme rute hjem som vi kom. Man kan alternativt gå til Litjdrakstsjøen og finne veien og gå denne tilbake til Saksvikvollen, men det er et heller kjedelig alternativ. Bedre å slite i myra og nyte turen mellom tjern som kommer som perler på en snor. Bergveggen med bolter gikk greit med en hjelpende kjærestehånd, og ved Øvre Bjørnstadtønna er pauseplassen min nå ledig og vi tar turens siste pause her før vi sliter oss opp bekkedalen og tilbake til bilen. Omkring 11 km i nesten bare myr er tilbakelagt 🙂

Dagens gps-spor.

Høydeprofilen viser at det går litt opp og ned på turen.