Flueplage

Mot bedre vitende stakk jeg en tur i skogen i går for å lete etter orienteringsposter. Varmt, lettskyet sommervær tilsa en horde med fluer, men jeg håpet på det beste. Til ingen nytte. Flueplagen var tidvis så intens at jeg ikke engang klarte å konsentrere meg om å lese kartet, så jeg rotet unødig mye for å finne dagens andre post. På dette tidspunktet vurderte jeg å gi opp hele turen og ta korteste vei hjem, men staheten drev meg videre og de siste postene på Lomtjønnakartet kunne krysses av innen jeg returnerte til Bekken via en omvei om Liaåsen.

Utsikt mot Jonsvatnet fra et høydepunkt i Estenstadmarka.

Utsikt mot Jonsvatnet fra et høydepunkt i Estenstadmarka.

2 responses to “Flueplage

  1. Jeg kan ikke fordra flyveting som surrer rundt hodet og kroppen. Men jeg overlever med irritasjonen. Den jeg er livredd for er flåtten. Det er så ille at jeg går ikke inn i skog eller høyt gress om sommeren uten regntøy som er teipet ved alle åpninger til kropps-utstikk.
    Jeg er så hysterisk at jeg klarer å se den skapningen så stor som kameler og elefanter bare ved tanken på å bevege meg inn i en skog på sommerstid.😮
    Flink er du. Men jeg hadde ikke gitt meg selv tillatelse til noen løpetid i terreng om sommeren. Hverken med eller uten kart og kompass.😀

    • Jeg har ikke noe valg. Jeg MÅ ut – enten i skogen eller på fjellet – hele året. Flått, hoggorm, fluer, mygg…. det får bare være. Det meste er ufarlige irritasjoner og hva gjelder flåtten er det svært få som blir skikkelige syke av det. Jeg har -aldri- plukket noen flått av meg til tross for flere timer i skogen enn de fleste (og ikke minst utenfor sti i busk og kratt). Dersom man holder seg på gode, brede stier som det er mange av i marka, er det etter min mening totalt uten risiko å bevege seg der, så jeg ser ikke noen fornuftig grunn til at du skal nekte deg gleden ved en skogstur i sommerhalvåret. Selv kommer jeg til å fortsette mine vandringer som før. Jeg blir garantert psyk av å nekte meg gleden ved turlivet, mens risikoen for sykdom pga flåttbitt er minimal. Til tross for at løssalgsavisene stadig vekk prøver å få oss til å tro noe annet.

Legg gjerne igjen en kommentar!

