Topptur til Blåhøa 1671 moh

Forrige lørdag gikk en flere år gammel drøm i oppfyllelse; jeg sto på toppen av Blåhøa og skuet utover «hele verden». Eller i det minste Trollheimen, denne fantastisk vakre delen av Norge. I strålende sol, nesten vindstille og finfin sommertemperatur kunne det ikke ha vært en bedre dag å få oppfylt drømmen sin på – sammen med kjæresten.

På Blåhøa - endelig.

På Blåhøa – endelig. Sjekk det været da!!

Vi starter et par km. nedenfor Gjevilvasshytta, der stien til Trollheimshytta begynner. Ingen skal beskylde oss for å være tidlig ute om morran, så sola står høyt på himmelen før vi begir oss avgårde oppover bjørkelia.

Vi er over tregrensa og kan skue ned på Gjevillvatnet.

Vi er over tregrensa og kan skue ned på Gjevillvatnet.

Svetten siler i løpet av no time så det er deilig å komme over tregrensa hvor det lufter litt mer. Over tregrensa flater terrenget litt ut og etterhvert kommer den stupbratte østveggen av Blåhøa til syne. Et mektig syn.

Blåhøa kommer til syne, og for et syn!

Blåhøa kommer til syne, og for et syn!

Vi følger stien som går ved siden av Gravbekken og etter at vi har passert stedet der Tverrbekken renner ut i Gravbekken er det tid for å krysse bekken. Frem kommer stavene som ene og alene er innkjøpt for å kunne krysse relativt brede bekker som dette. Jeg kommer meg over uten problemer. Stavene gjør nytten sin de!

Vel over bekken fortsetter stien nordvestover i retning Kamtjønnin. Vi går på en enorm slette som brytes opp av bekker og som er omkranset av høye fjell. Det er en spesiell følelse å gå her. Man føler seg ganske liten i slike omgivelser.

Mennesker blir små i omgivelser som dette.

Mennesker blir små i omgivelser som dette.

Ved den første av Kamtjønnene tar stien til Blåhøa av fra stien mot Trollheimshytta. Vi tar en matpause her, for herfra og opp til toppen er det bratt! Dessuten er det så vakkert her at man uansett bør ta seg tid til en stopp. Sola skinner fortsatt fra en blå himmel, det er vindstille og vi har gjort unna drøyt 8 av ca 11 km. Livet er helt ok akkurat nå.

Vi er på vei opp for alvor, og Kamtjønnin ligger allerede et stykke under oss.

Vi er på vei opp for alvor, og Kamtjønnin ligger allerede et stykke under oss.

De siste 3 kilometrene til toppen skal vi opp godt og vel 500 høydemetre (524 for å være eksakt), og de begynner så fort vi reiser oss fra rasteplassen vår. Til vår overraskelse ser vi at stien er merket også videre til tross for at det ikke finnes noen opplysninger om dette på http://www.ut.no. Tror forøvrig at merkingen er av ganske ny dato for både skiltet som viser vei mot Blåhø og de røde merkene på steinene oppover er lite preget av vær og vind.

Jeg puster som en tulling i motbakkene og svetten siler, men jeg har bestemt meg for at i dag er dagen jeg skal stå på toppen av Blåhøa, så jeg setter en fot foran den andre, og gjentar. Og gjentar. Og gjentar…. Vi kommer oss etterhvert velberget gjennom en steinur, så flater stigningen litt ut. Jeg kjenner at det gjør godt, og toppen kommer til syne ikke så lenge etterpå. Idet vi nærmer oss toppen blir det lettgått og fint til tross for at det er bare stein vi går på.

Toppen i sikte, og motbakkene har flatet litt ut.

Toppen i sikte, og motbakkene har flatet litt ut.

Som vi allerede har skjønt på veien hit, er vi ikke alene på toppen i dag. Innen vi kommer oss ned til foten av fjellet har vi komme til at over 40 personer (inkludert de som hadde skrevet seg inn i toppboka før oss) har vært på Blåhøa denne fine julidagen.

Toppen på Blåhøa ligger på kanten av stupet mot øst, så det er ikke fritt for at jeg kjenner suget i magen når jeg kikker ned. For nære kanten tør ikke jeg med min høydeskrekk å gå, men suget kjennes godt likevel.

Kjæresten kikker ned mot Blåhøtjønna fra toppen.

Kjæresten kikker ned mot Blåhøtjønna fra toppen.

Utsikten fra toppen er formidabel selv om det er litt disig. Den er verdt all svette og tung pust på veien opp.

Utsikt

Utsikt nordover. Jeg mener det er Geithøtta, Trollhøtta og Svarthøtta som sees bl.a.

Siden det  – mot normalt – er nesten vindstille og deilig varmt på toppen blir vi sittende der lenge og skue utover fjellriket som ligger for våre føtter,  mens vi drikker kaffe og spiser hjemmebakte glutenfrie kanelsnurrer.

Til slutt må vi begynne på returen. Jeg gruer meg litt for bratt nedover i steinur er ikke min greie. Heldigvis er det ikke store ura, og det går bra denne gangen også.

Steinur :-(

Steinur😦

Vi følger samme rute tilbake som vi kom, og også denne gangen tar vi en rast ved Kamtjønnin. Det begynner å bli kveld og sola varmer ikke like mye nå.

Ved Gravbekken kommer stavene frem igjen og jeg kommer meg over uten det minste problem. For riktig å nyte dagen og været tar vi en liten rast på berget som er rett ved siden av bekken der vi krysser. Ingen grunn til å stresse på en så fin dag som dette.

Tilbakeblikk mot ryggen vi gikk opp (og ned) fra Kamtjønnin.

Tilbakeblikk mot ryggen vi gikk opp (og ned) fra Kamtjønnin.

Idet vi kommer ned gjennom bjørkeskogen og ser bilen kan vi konstatere at vi har brukt litt over syv timer på turen + pauser. Gps’n viser 22 km. Jeg har dritvondt under føttene nå, og lårmuskulaturen kjenner også at det har vært en lang dag på tur, men jeg har klart det, og det meste av turen har vært smertefri. For bare 1-2 år siden hadde jeg ikke klart å gjennomføre turen pga smerter, og jeg kjenner på en stoooor lykkefølelse over at kroppen endelig begynner å fungere. Fortsetter det slik  ligger det an til flere lange turer som før ikke har vært gjennomførbare🙂

Kveldssol over Gjevillvatnet.

Kveldssol over Gjevillvatnet.

2 responses to “Topptur til Blåhøa 1671 moh

  1. Tilbaketråkk: Bårdsfjellet (1146 moh) fra Skarvatnet | Friluftsliv og andre gleder

  2. Tilbaketråkk: Topptur til Halsbekkhøa (1365 moh) 8. juli 2013 | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

