Topptur til Høa (1188 moh) 12. juli 2013

1-IMG_5917Etter å ha vært på diverse «hø’er» i løpet av denne uken i Storlidalen (Halsbekkhøa, Sissihøa og Blåhøa) er det klart for den siste turen for denne gang i Storlidalen. Jeg skal til Høa. Kort og godt bare Høa. Den rager ikke himmelhøyt, men det virker å være en grei tur fra Storli Gård og utsikten er sikkert fin nok. Jeg er sliten i beina etter 5 toppturer og 1 sykkeltur på like mange dager og trenger en lett avslutning.

Fra starten av turen. Høa stikker opp.

Fra starten av turen. Høa stikker opp.

Det er vakkert og varmt sommervær når jeg legger avgårde innover grusveien. Stien til Høa er merket og tar av et lite stykke etter Lonaplassen. Den slynger seg oppover bjørkeskogen og i utkanten av noen myrer før man kommer over på mer stein. Lettgått og fint og aldri veldig bratt. Som vanlig er øker stigningen på når man nærmer seg toppen, men Høa er likevel et «snilt» fjell.

Over myrene kommer mektige Storsalen til syne.

Over myrene kommer mektige Storsalen til syne.

På toppen er det en varde med toppbok i. Jeg er den første til å skrive meg inn i boka siden det var skisesong her, så enten skriver ikke besøkende seg inn i toppboka, eller så er det ikke mange som finner det bryet verdt å besøke denne toppen.

Høa - 1188 moh :-)

Høa – 1188 moh🙂

Som forventet er utsikten over Tovatna og innover mot Todalen fantastisk. Mot nord ser man Tohatten, Neådalssnota og Storbekkhøa godt og i sør ruver Okla over Ångårdsvatnet.

Tovatna var usedvanlig blå i fargen denne dagen.

Tovatna var usedvanlig blå i fargen denne dagen.

Til tross for det nydelige været, blåser det en kald vind her på toppen, så både ullgenser og sommerdunjakke tas på før lunchen inntas.

Mot Okla og Ångårdsvatnet.

Mot Okla og Ångårdsvatnet.

Jeg elsker å sitte alene på topper og skue utover det fantastisk vakre landet vi lever i. Sjelden føler jeg meg rikere enn nettopp da. Og sjelden er jeg mer lykkelig. Denne gangen er lykken blandet med litt vedmod. En fantastisk uke med uvanlig mye fint vær er snart over og hverdagen venter. Forhåpentligvis varer det ikke lenge før jeg er tilbake i Storlidalen, men først skal jeg selge huset mitt og ta en tur innom Femundsmarka.

Legg gjerne igjen en kommentar!

