Middag i skogen og «rasering» av stier

De to siste onsdagene har jeg spist middag på Estenstadhytta etter jobb. Nydelig høstvær og middag i skogen er en genial kombinasjon.

Blikkstille på vannet og nydelige høstfarger på Estenstaddammen.

Blikkstille på vannet og nydelige høstfarger ved Estenstaddammen.

Etter middagen har jeg tuslet en runde om Styggdalen tilbake til bilen ved Bekken. Eneste minuset ved dette har vært de enorme utvidelsen av stien som jeg observerer at kommunen er i gang med😦

Stiene utvides til trippel bredde.

Stiene utvides til trippel bredde.

For meg er det ødeleggelse av marka, men jeg antar at middelaldrende menn i kondomdress med Birkenmerket i sikte, blir veldig glade når snøen har lagt seg. Fra før av gode stier transformeres nå til rene E6-stier, og jeg spør meg selv om hvem som har besluttet at dette er nødvendig og hvem det vil gavne.

Utvidelsen av stiene er betydelig og svært merkbar.

I bakken ned fra Månen mot Styggdalen

Markaturer for meg er først og fremst å få dekket behovet for stillhet, naturopplevelse, sjelero, frisk luft og trim. Med disse enorme stiene forsvinner helt klart mye av nærheten til naturen og også deler av sjelefreden jeg hittil har funnet i store deler av marka. Jeg har alltid trivdes best på de minste stiene, men litt større stier er også greit nok innimellom, men rene skjære E6 i skogen? Nei takk!

Fra fjorårets utvidelse i Styggdalen.

I Styggdalen. Den gamle stien er tydelig, det samme er utvidelsen.

Det er forøvrig skrevet en doktorgradsoppgave om stier. Den konkluderer med at den brede stien

  • Flytter fokus fremover, utover.
  • Gir en større distanse til omgivelsene og øker den vandrendes tempo.
  • Gir jevn gangrytme.
  • Oppmerksomheten rettes ofte mot annet enn turen og naturen, som de hverdagslige tingene og jobben.

Den smale stien derimot:

  • Skaper nærhet.
  • Knytter oppmerksomheten til de nære naturomgivelsene.
  • Senker den vandrendes tempo.
  • Gir vekslende gangrytme, du følger bevegelser i landskapet.
  • Fokus veksler mellom å være inn og ned og frem og utover

Jeg er ikke i tvil om at foretrekker den smale stien og frykter nå at utvidelsene i marka såvidt har startet.

1-IMG_0151

Link til artikkel på ut.no om doktorgraden som er skrevet på stier: http://ut.no/artikkel/1.10971827

 

Legg gjerne igjen en kommentar!

