Jomfrutur på Krokskogen

For 4. året på rad etter at vi møttes på vandringstur med Jomfrureiser på Tenerife i 2009, var det sist helg klart for dametur til Krokskogen. Tidligere har vi møttes i Etne (2 ganger) og i Storlidalen (Oppdal).

Noe færre damer enn vanlig kunne være med i år. Dette i kombinasjon med en meget dyr DNT-hytte gjorde at vi ikke reiste til Krokskogen på tordag kveld som opprinnelig planlagt, men i stedet ble vi tilreisende fra Trondheim, Bergen og Etne innkvartert hos medjomfruer i Bærum. Der hadde vi en hyggelig kveld hjemme hos Guri med nydelig, hjemmelaget kjøttsuppe.

Utsikt fra Kolsåstoppen.

Etter frokost fredag morgen gikk vi som bodde hos Anette + vertinnen selv en kjapp morgentur opp på Kolsåstoppen før vi møtte de andre damene på Kolsåssenteret for mat- og vininnkjøp. Jeg meldte meg raskt til å være med på polet siden jeg er av den oppfatning at jo flere som skal bestemme hva man skal ha til middag, jo lenger tid tar det😉

Straks klare for avmarsj med tunge sekker og bæreposer.

Heldigvis gikk handlingen raskere unna enn fryktet og vi parkerte på Høymyr ved Sollihøgda i tolv-ett-tiden på formiddagen. Bommen var åpen, så vi benyttet sjansen til å kjøre all mat og vin en km. innover. Der måtte vi stappe så mye vi hadde plass til i allerede fulle sekker, mens resten måtte bæres i handleposene. Utrolig nok fikk vi 7 damene med oss alt! Vi hadde belaget oss på å gå to runder, men det slapp vi🙂 Den siste drøye km. inn til Mustadkroken virket fryktelig lang pga vekta vi bar på, men frem kom vi  – i nydelig solskinn. Lunch bestående av parmaskinke, marinerte oliven og brød ble inntatt på verandaen sammen med noen svært nærgående vepser.

Sollihøgda Kapell i ettermiddagssol.

På ettermiddagen gikk 5 av oss en tur på halvannen time om Sollihøgda. Vi hadde lyst til å sjekke ut den alternative ruta inn til hytta for å se om vi kunne ha gjort det lettere for oss selv. Konklusjonen var at vi hadde valgt den letteste veien inn med alt pikkpakket vi hadde med oss.

Kvelden ble tilbragt med fyr på peisen og vin i glasset etter felles middag. Som normalt når 8 damer har ett års prating å ta igjen, ble det MYE skravling. Til tider så mye at jeg gjennom helgen flere ganger dro på meg dunjakka og satte meg på benken utenfor hytta i mørket for å få roet hodet litt.

Stua på Mustadkroken. Nystylet og fin.

Lørdag våknet vi til nydelig vær, men dessverre forsvant sola i løpet av tidlig formiddag. Heldigvis var det oppholdsvær, så ut på tur skulle vi. Planen var å gå til Sørsetra, men i løpet av turen kom vi til at det ble for langt og kortet ned turen ved å passere gjennom eiendommen til Klaveness til tross for «privat»-skilt på gjerdet. Lunchen inntok vi ved en gapahuk før vi returnerte til hytta for middag, vin og mere skravling foran peisen. Lørdagens tur ble på 14 km. i  de dype skoger. Det var lite utsiktspunkter og når sant skal sies, så syntes jeg terrenget var småkjedelig (men lettgått). Lite å se foruten skog og atter skog, og når vi en sjelden gang kom litt opp i høyden, så var det jammen bare mer skog å se.

Niskinnvann (eller Holmenvatnet som det står på kartet).

Søndag fortsatte med overskyet, oppholdsvær, men denne dagen ble det kun tur fra hytta og tilbake til bilene etter frokost og vask av hytta. Mustadkroken er en stooooor hytte (plass til 30 stk), så det tar litt lenger tid enn normalt å vaske seg ut av denne DNT-hytten.

Frokostbordet er dekket.

Til neste år har jomfruene lagt inn ønske om besøk i eller omkring Bodø, så vi får sett nærområdet til Elsa også. Da har vi i tilfelle dekket hele «jomfrulandet» siden vårt første møte i 2009.