Finngangen i Flåmarka

Det er allerede 4 1/2 måneder siden jeg og kjæresten besøkte Finngangen for første gang. Da i nydelig solskinn. Det var på tide med et gjensyn selv om kjæresten ikke kunne bli med denne gangen.

Toppvarden.

Toppvarden.

Yr hadde lovet sol fra klokken tolv og jammen så det ikke ut til at de skulle få rett. Da jeg gikk fra bilen ved Rangåveien kvart over elleve kunne solstrålene anes gjennom skylaget, og før jeg jeg hadde gått en km innover mot Finngangen skinte sola fra en klart, blå himmel. Nydelig!

Vakre, gamle trær som dette er det mange av i Flåmarka. Mon tro hvor lenge dette har stått her?

Vakre, gamle trær som dette er det mange av i Flåmarka. Mon tro hvor lenge dette har stått her?

Flåmarka er mye myr, og den var ganske så våt nå, så det var tungt å gå. Til tross for mye myr er stien utrolig nok likevel tydelig. Dette i tillegg til god merking gjør Finngangen til et enkelt turmål som alle kan klare. det er bare 2 km. fra veien til toppen og knappe 100 snille høydemetre.

Den store fordelen med Flåmarka er at man kan gå i timesvis uten å møte folk. Her finner man heller ikke stier som til forveksling ligner fylkesveier. Bare store myrområder med fururabber og lave topper som likevel kan gi gode utsiktsopplevelser. Flåmarka er rett og slett et deilig område å ferdes i for den som ikke liker å gå i kø og som ikke må ha brede, gode stier.

Navnløst tjern i nærheten av Finngangen.

Navnløst tjern i nærheten av Finngangen.

Finngangen er bare 526 meter høy, men utsikten er likevel fantastisk. Fra toppen kan man i klarvær se bl.a. Vassfjellet, Brungfjellet, Rensfjellet og flere av toppene i Trollheimen. Trondheim og fjorden er også godt synlig.

Utsikt mot Brungfjellet.

Utsikt mot Brungfjellet.

I dag lå Trollheimen godt gjemt bakom et lag med skyer, men idet jeg skulle til å begynne på returen etter en lang rast på toppen forsvant skyene og øverste del av majestetiske Trollhetta kom til synes. En liten flik av Snota kunne også sees, og etter et par minutter til så jeg Svarthetta og Resfjellet. For et utrolig vakkert syn! Klumpen i halsen var på plass i løpet av sekunder og øynene fyltes av tårer. Snakk om å være heldig med timingen.

Trollheimsfjella i sikte

Trollheimsfjella i sikte. Synes bedre om du klikker på bildet og får opp en større versjon.

Jeg var den eneste som hadde skrevet meg inn i toppboka i dag, og til tross for det fine turmålet Finngangen er, så er den ikke mye besøkt om man skal dømme ut fra toppboka. Unntaket var 15. sept. Da må folk ha sittet oppå hverandre her for det var side opp og side ned med signaturer denne dagen. Flå IL arrangerte fellestur hit da, så det er forklaringen.

Returen ble stort sett lagt i samme spor som jeg kom. Idet jeg nærmet meg bilen møtte jeg en dame, og det var det jeg merket til andre folk i dag om man ser bort fra noen skudd i ny og ne. Sannsynligvis elgjegere.

4 responses to “Finngangen i Flåmarka

  1. Du verden så flotte bilder! Ser at du har hatt en nydelig tur🙂
    Tusen takk for turtips!
    Hva med å legge inn et eller flere av bildene på fjellforum som oktoberbilde? hvis du ikke allerede har gjort det🙂
    Jeg stemmer på deg i så fall … (Hufsa på fjellforum)

    • Ja, Finngangen er virkelig en liten perle, spør du meg. Anbefales! Veldig hyggelig om jeg kan inspirere til å oppdage mer av markaområdene omkring Trondheim. Har ikke lagt inn noe bilde på FF-konkurransen for oktober enda, men det blir vel når det nærmer seg fristen. Skal ikke se bort fra at det da blir ett av disse siden det blir lite tur på meg resten av måneden. Flytting og oppussing står på programmet fremover🙂

  2. Bra turtips som skal prøves ut! Hilsen «naboblogger»

    • Ja, anbefaler Finngangen. Virkelig en kosetur, spesielt hvis det er sikt. Ikke noen lang tur, men den kan jo utvides🙂 Kikker innom bloggen din innimellom. Koselig med andre som blogger fra mitt nærområde.

Legg gjerne igjen en kommentar!

