Nysnø og mørke i skogen

Novembermørket er over oss og jeg har mest lyst til å gå i hi. Etter min mening burde november og desember vært unnagjort på et par uker. Det kan da virkelig ikke være nødvendig å bo i dette mørket i en liten evighet?? Kanskje kjennes november ekstra tung ut i år siden hele høsten mer eller mindre har gått med til hussalg, flytting og oppussing. Turlivet har måttet vike for høyst nødvendige innendørs sysler, og nå som ting begynner å falle på plass er altså mørket over oss for alvor. Så hva gjør man da; når man er helt avhengig av turlivet og kjenner abstinensen over altfor lite tur rive i kroppen? Jo man trosser mørket og tusler ut i skogen etter jobb likevel. I går gikk turen i lysløypetraséen fra Lohove. I dag tenkte jeg å gå i lysløypa mellom Bekken og Stokkanhaugen, og det gikk helt fint opp til Tømmerholt. Videre mot Estenstadhytta og Stokkanhaugen var det mørklagt. Siden jeg hadde trodd at lysene var tent, hadde jeg ikke med meg hodelykt, men heldigvis lå det et tykt lag med nysnø på bakken som lyste opp landskapet. Jeg besluttet derfor å fortsette turen om enn i en litt kortere utgave enn først tenkt.

På dager som dette har man nesten 100% alenegaranti når man beveger seg ut i en mørklagt skog som likevel lyses opp av snøen. Snøen gjør også sitt til at det kjennes lunt og trygt å tusle rundt mutters alene i novembermørket. Hadde skyene flyttet litt på seg ville en nesten full måne hjulpet til med å lyse opp landskapet, men den opplevelsen får jeg ha til gode. Tur i mørke er en helt annen opplevelse enn tur i dagslys, og selv om jeg foretrekker sistnevnte variant fordi synsinntrykkene er så mange flere, er en tur ut i en mørklagt skog så absolutt å anbefale. Det er en god følelse når mørket omslutter alt og alle og skaper en ro og en egen atmosfære som man ganske sikkert får nyte helt alene (om man ser bort fra firbente venner som sannsynligvis er i nærheten, men ikke gir seg kjenne).

Nysnø og lys. Så lenge det varte :-)

Nysnø og lys. Så lenge det varte 🙂

2 responses to “Nysnø og mørke i skogen

  1. Har gått i hi jeg, Hege. 😊Men ikke gjør det du da. Trenger noen turer mellom hiingen. Ganske så enig med deg, men som du viser med bildene, noe vakkert er det å finne i november og desember også. 😀

    Ønsker deg fine og opplevelsesrike dsger mot jul. Snart er sommeren her igjen.

    • Javisst finnes det lyspunkter i mørketiden også, og mørket forsterker gleden over gjensyn med lyset utover vinteren, men må denne mørketiden være så himla lang?? Det er mitt eneste ankepunkt 😉 Å gå i hi kan jeg dessverre ikke. Hverdagens plikter kaller, så ut må jeg, og da kan jeg vel like gjerne gå meg en tur eller trene litt med det samme. Fin dag ønskes deg 🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

