Blås-bort-dagen

Vi er godt vant med vind her på Strinda. Det kalles tross alt ikke snau-Strinda uten grunn, men denne lørdagen var det særdeles vindfullt – selv til Strinda å være. Å sitte inne og se ut er uansett ikke noe alternativ på en lørdag. Dårlig vær er som kjent aller dårligst når man sitter inne og ser ut på det, så etter en liten handletur og vask av heimen, kledde jeg på meg og bega meg ut i vinden.

Jeg er så heldig at jeg kan gå ut på baksiden av blokka der jeg bor og komme rett opp i et lite skogholt (som riktignok trues av utbygging) før jeg kan fortsette et lite stykke gjennom boligfelt før jeg er i marka. Vindsuset i tretoppene hørtes godt, men jeg merket knapt noen vind der jeg til å begynne med gikk godt beskyttet blant høye bartrær.  Ute av skogen derimot fikk vinden tak, og tidvis var det bare å legge seg mot vinden og kjempe seg fremover. Sørlig vind til tross, det var ikke akkurat noen fønvind som bet i ansiktet. Riktig så friskt var det, men jeg hadde kledd godt på meg og hadde det helt fint der jeg gikk.

En snøfattig januar i år.

En snøfattig januar i år.

Vind og vær har tæret på den bittelille snøen vi hadde som beskyttelse oppå isen i marka, så mange steder har nå isen kommet til syne igjen. Heldigvis har det smeltet godt siden nyttår, så de fleste steder kan man gå på siden av isen.

Isete stier igjen.

Isete stier igjen.

Dagens tur ble ikke av de lengst, men godt og vel en times tid er greit nok for meg. Det viktigste er å få rørt litt på seg og å være ute.

2 responses to “Blås-bort-dagen

  1. Du er en tøffing som tar deg ut i det været! Godt du har skogen å søke ly i🙂

    • Blåser nok betydelig mindre her enn på dine kanter av landet, Bjarne, så jeg synes ikke jeg er spesielt tøff. Bare veldig lite glad i å sitte inne en hel fridag🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

