Montana del Viso

Solseng begynner å bli kjedelig, så i dag ble det og kjøre på svingete canari-veier for å komme til Degollada de la Aldea. Utgangspunkt for turen opp til Montana del Viso. Svingete veier er i grunnen greit nok, så lenge det er plass til to biler i bredden, og det er det på veien opp til passet Degollada de la Aldea.

20140507-183139.jpg
Fra starten av turen.

Kjæresten og jeg har gått denne turen før. Da fikk vi selskap av en fantastisk sjarmerende løshund som jeg døpte Voffert. Jeg håpet på et gjensyn med Voffert, men den gang ei. Ingen vofs å se da jeg begynte å gå klokken kvart over ti.

Klimaet på vestsiden av Gran Canaria er noe helt annet enn sør på øya der jeg holder til. Mer regn, mer vind og ofte kaldere. Det fikk jeg merke med det samme jeg steg ut av bilen. Brrrrrrr….. isende kald vind. Det gjorde ikke saken bedre at første halvdel av turen går i skyggen av fjellmassivet Inagua. Jeg småfrøs der jeg gikk på vekselvis sti og fjellhylle, men visste at sola ville nå meg idet jeg skulle begynne «å klyve» oppover steinura til topplatået.

20140507-184151.jpg
I Inagua-området blomstret utallige blomster i motsetning til på sørsiden av øya hvor det meste som ikke vannes av mennesker er svidd bort av tørke og hete.

Stien opp mot Viso er tydelig og lett å følge. Det skal dog sies at jeg ikke kan huske fra sist at stien var så gjengrodd. Mye av turen gikk jeg i skulderhøyt siv og ugress, så dersom man har fobi med tanke på hva som kan befinne seg inni all denne vegetasjonen, bør man kanskje velge en annen tur. Man hører mye «fislelyder» mens man går. Firfislene er mange, det samme er noen gresshoppelignende insekter, men den gode nyheten er at det ikke finnes farlige slanger på Gran Canaria (eller andre farlige dyr for den saks skyld), så man kan trygt gå.

20140507-184914.jpg
Her står jeg midt på stien. Den kan trygt kalles gjengrodd.

Dersom man har ekstrem høydeskrekk, bør man kanskje heller ikke gå denne turen. Tidvis går man på en svært smal fjellhylle med massivt fjell på ene siden og bratt, ulendt terreng på andre siden. Jeg synes stort sett det er greit å gå på stien, men ett sted kjente jeg at jeg ikke likte meg. Fjellhylla jeg gikk på var smal og det kjentes nesten ut som fjellet dyttet til meg.

20140507-193531.jpg
Vanskelig å se, men her går stien.

Idet man kommer opp på platået ser man bort på toppen av Viso. Terrenget er lettgått, og utsikten storslagen. Mot øst ser man Gran Canarias indre fjellverden hvor både Roque Bentayga, Roque Nublo og Pico de las Nieves er lett å identifisere. Mot vest ser man (som man gjør på store deler av turen) Tenerife med den karakteristiske Teide stikkende opp. Ved foten av fjellet i vest strekker La Aldea de San Nicholás seg utover med store drivhusarealer.

20140507-194357.jpg
Mot toppen av Viso.

Det var lengre enn jeg husket bortetter topplatået (en km??), men lettgått terreng, vakkert vær og flott utsikt, gjør at det er greit å gå.

På toppen står en av de typiske spanske vardene. Stygg, men den markerer iallefall toppunktet, og den er fin å bruke som ryggstø😉

20140507-194830.jpg
På toppen!

Hittil på turen hadde jeg ikke møtt annet en liten flokk sauer, og også på toppen var jeg alene. Det er mulig å nå toppen fra La Aldea de San Nicolás, så selv om man har gått i ensom majestet langs ruten jeg gikk, så kan man møte på folk på toppen. Det gjorde jeg altså ikke i dag.

20140507-195611.jpg
Usikt mot nordvest. La Aldea de San Nicolás er tettstedet som vises.

På toppen tok jeg meg en lang matpause og nøt både sol og utsikt. Uhorvelig mange svaler surret rundt meg, så jeg antar de har reder i dette området.

Omsider måtte jeg ta fatt på returen. Gruet meg litt, for det er mye nedover og mye grus. Ikke akkurat min favoritt, men jeg kom helskinnet fra det, og kunne sette meg i bilen og returnere til Patalavaca etter halvannen times gange. Samme som jeg brukte opp.

20140507-200717.jpg
Utsikt fra toppen av Viso mot Inagua-massivet.

One response to “Montana del Viso

  1. Tilbaketråkk: Montaña Altavista (1376 moh) i det nordvestre hjørnet av Gran Canaria | Friluftsliv og andre gleder

Legg gjerne igjen en kommentar!

