Rundtur på Frosta inkludert litt kulturhistorie

Etter hjemkomst fra Skarvan og Roltdalen var det superherlig å få sove i egen seng. Så godt at det var langt på dag før kjæresten og jeg kom oss avgårde til Frosta hvor dagens tur var planlagt.

Fjellgården. Fra 1700-tallet og under restaurering av Arnstein Fossli.

Fjellplassen. Fra 1700-tallet og under restaurering av Arnstein Fossli.

Vi startet ved Sottjønna like nedenfor en gård fra 1700-tallet som heter Fjellplassen. De første 600 meterne gikk vi tilbake langs veien vi kom på før vi begynte på stien som i første omgang skulle ta oss til NTT sin lille hytte Fjellhov. Stien er merket og godt opparbeidet, men bratt, så til tross for skyer på himmelen og bare rundt 13 grader i lufta steg kroppsvarmen i takt med antall høydemetre. Etterhvert flater det ut og vi kommer til Krokvatnet (eller Krokvatna som det sto på et skilt der). For meg ser det mer ut som et tjern, men det er nå så.

Klopplagt myr ikke langt fra Fjellhov.

Vi er inne i svært myrlendt terreng og det er lagt ut metervis med klopper. Lettgått er det iallefall, om ikke så pent. Etter en knapp time er vi ved hytta som ligger fint til ved Igltjønna. Ut fra hytteboka ser vi at det er et populært dagsturmål, men det er ikke så mange som overnatter her.

Fjellhov. NTT sin hytte i Frosta kommune.

Vi tar dagens meeeget sene lunch på benken som står utenfor hytta før vi fortsetter mot Storheia (370 moh). Toppen er kanskje ikke så høy, men jammen er det bratt oppover likevel. For meg som ikke er så lang i beina, er noen av stegene så høye at jeg sliter med å komme meg opp. Godt at det da er lagt ut tau som man kan dra seg oppetter. En kjærestehånd er heller ikke å forakte i slike situasjoner🙂

Bratt nok for meg hvertfall.

Bratt nok for meg hvertfall, men snart oppe.

Vi kommer oss etter litt klyving opp på platået hvor Storheia er. Utsikten er kjempeflott til tross for den beskjedne høyden, men gråværet gjør at det hele ser litt trist ut, om sant skal sies. Vi lurer også på om det skal komme regn, for skyene virker mer truende nå enn tidligere på dagen, så vi stopper kun for å ta noen bilder og skrive oss inn i toppboka før vi fortsetter videre over platået og begynner på nedstigningen. Jeg ber en stille bønn om at det må være mindre bratt her enn der vi kom opp.

På Storheia . Frosta

Utsikt nordover. Skarnsundbrua kunne sees i virkeligheten, men ikke så lett å se på dette bildet.

Heldigvis er det mindre bratt ned fra Storheia i retning Fjellplassen enn der vi kom opp. Stedvis er det bratt nok til at det er lagt ut tau også her, men jeg er ikke i tvil om at vi gikk i den retningen som er best for oss som ikke er så høydesterke.

Tauene var greie å ha innimellom - både opp og ned.

Tauene var greie å ha innimellom – både opp og ned.

Vi kommer oss omsider ned på myra og kan skue tilbake på bergveggen opp mot Storheia før vi fortsetter ned til bilen på en gammel traktorvei – forbi Fjellplassen hvor vi stopper opp for å kikke litt.

Tilbakeblikk.

Siden vi først er på Frosta og kjæresten aldri har vært på Tautra, kjører vi en tur dit. En kjapp kikk på Mariaklosteret og de gamle klosterruinene tar vi oss tid til før vi igjen er på landeveien. Iskald vind gjør det hele til en kjølig fornøyelse.

Klosterruiner på Tautra.

Før vi kommer til Stjørdal svinger vi av og kjører ned til Steinvikholmen slott. Ingen av oss har vært her før, så jeg har lyst til å ta det nærmere i øyesyn. Dessverre er det stengt så vi må nøye oss med en runde rundt slottet på utsiden. Omsider setter vi kursen mot Trondheim. En lang dag på tur er over og nye opplevelser satt på konto i minnebanken.