Folksomt i Forollhogna

I går trosset jeg en kropp med utmattelsessymptomer og kjørte inn i Synnerdalen for å bestige Forollhogna (1332 moh); det høyeste fjellet i nasjonalparken med samme navn.

Ca 2 timers kjøretur hit, og siden jeg hadde sovet til «langt på dag» startet jeg ikke turen oppover bjørkelia før klokka viste kvart over ett. Parkeringen innerst i Synnerdalen (en vakker seterdal som alene fortjener et besøk) var stappfull, så jeg skjønte at jeg ikke kom til å bli alene i dag.

Ved setrene innerst i Synnerdalen.

Ved setrene innerst i Synnerdalen.

Stien er noe lagt om helt i starten siden jeg var her for første gang. Folka på de nærmeste setrene ble vel lei av trafikken gjennom tunet sitt, så nå går stien langs elva på nedsiden av setrene før den bøyer av mot bjørkeskogen og den gamle stien. Like greit med denne omleggingen egentlig, for det er vakkert å gå langs Bua.

Gradestokken viser 19 grader og det er vindstille ved start, så jeg vet det kommer til å bli en svett tur oppover lia. Å glemme solkrem på en så vakker dag er ikke direkte lurt, men gjort er gjort. Jeg håper på det beste.

Klopper er lagt ut over de våteste partiene på den nye delen av stien.

Klopper er lagt ut over de våteste partiene på den nye delen av stien.

Jeg legger ivei i et bra tempo for å gå fra en barnefamilie som starter samtidig med meg. Vel er jeg ikke alene i fjellet i dag, men jeg prøver å unngå køgåing såfremt det er mulig. Pusten sier med all tydelighet ifra om at dette ikke er min dag, men jeg ignorerer den og fortsetter å peise på. Omtrent midtveis oppe i lia møter jeg til min overraskelse en gedigen snøfonn midt i stien. Det er mange småbekker som passereres på vei opp til snaufjellet, og de er helt greie å komme seg over, men denne var litt verre, så her må jeg avvike litt fra stien for å komme videre.

En liten hindring midt i stien.

En liten hindring midt i stien.

På den andre siden av bekken slår jeg av en prat med et eldre par (70+ ihvertfall). De skal på telttur ved Forollsjøen og det ser ut som om iallefall han bærer tungt. Fort går det ikke med dem, men de har jo hele dagen å ta av, og naturen nytes kanskje best i et moderat tempo?

En drøy halvtime etter start kommer jeg ut av bjørkeskogen og passerer skiltet som varsler om at jeg nå går inn i nasjonalparken. Heldigvis synes det som om folk respekterer at denne parken skal vernes om for jeg har aldri sett verken søppel eller dopapir liggende rundt på mine tre turer hit – i motsetning til svært mange andre naturområder.

Etter å ha passert «kvilsteinan», hvor det er en benk å hvile seg på og utsikten ned i Synnerdalen er formidabel, flater landskapet litt ut. Det stiger fortsatt, men langt slakere enn nede i lia. Jeg dropper å hvile meg på benken og fortsetter innover i det nydelige landskapet.

Synnerdalen.

Synnerdalen.

Etter en stund passerer jeg Grønlibekken, og her gjør jeg kardinaltabben med å glemme å fylle opp vannflaska mi. Det er en varm dag, og kroppen krever mye drikke, men det får den altså ikke nå når jeg glemmer å fylle flaska, for etter denne bekken er det kun bittesmå snøsmeltebekker jeg passerer. Snøen er forresten overraskelse nr. 2 på denne dagen. Det er mye mer av den enn jeg trodde tatt i betraktning at det skal ha vært en snøfattig vinter og en varm vår i Trøndelag. Kanskje ikke i Forollhogna?

Til tross for utflatende terreng fortsetter pusten å gå som en blåsebelg og lårene gir også tydelige signaler på at de ikke liker det jeg holder på med. Det er lenge siden jeg har kjent meg så utslitt på en såpass relativt enkel tur. Bedre blir det ikke når jeg kommer til foten av fjellet og begynner på den bratte stigningen opp. Heldigvis er det ikke veldig langt, men langt nok for meg i dag, og definitivt bratt nok. Det er som om brystet snurper seg sammen og nekter å ta inn oksygen.

Forollsjøen og Forollhogna åpenbarer seg når man passerer på baksiden av Storsalen.

Forollsjøen og Forollhogna åpenbarer seg når man passerer på baksiden av Storsalen.

Omsider står jeg på toppen og overraskelse nr. 3 åpenbarer seg: Folk overalt! I shorts og t-skjorte! Jeg har aldri vært alene på toppen på Forollhogna, men denne folkemønstringen, DET har jeg aldri sett. Selv om antall mennesker jeg har møtt på stien til og fra fjellet ga en indikasjon på at det var mye folk på tur, hadde jeg aldri kunnet forestille meg at så mange mennesker var samlet på toppen. De sitter i klynger og nyter sola og utsikten som i dag er disig, men vakker likevel. Det er med andre ord rent for folksomt for meg, så jeg skriver meg fort inn i toppboka, tar noen bilder og rusler nordover langs det flate topplatået før jeg tar frem termos og matpakke. Kroppen skriker etter næring for det er mange timer og mange høydemetre siden frokost.

Toppvarden på Forollhogna.

Toppvarden på Forollhogna.

Jeg finner meg en plass med utsikt over Synnerdalen og nyter sol, utsikt, kaffe og matpakke. Vel, sistnevnte nytes vel for såvidt ikke. Note to self: Eggesalat med røkelaks er ikke ideelt pålegg på så varme dager som i dag. Her jeg sitter gjemt bakom en skrent med sola skinnende på meg, får jeg stort sett være alene. En og annen sjel går forbi for å se hvordan det er bortetter platået, men det er stille og rolig – slik jeg liker det på tur.

Jeg gruer meg til returen med lårmuskler som allerede skriker og et begynnende gnagsår på hælene (til tross for preventiv teiping), men jeg kan ikke bli sittende her oppe til evig tid, så jeg pakker sakene og begynner på den bratte, grusete stien ned. Jeg føler meg som en halvsvimmel fyllik der jeg nesten sjangler nedover, og må sette meg på en stein for å hente meg litt inn igjen, for å gå på trynet her ønsker jeg ikke. En liten pause og jeg fortsetter forsiktig nedover og puster lettet ut når jeg er forbi gruspartiet.

Forollsjøen og utsikt mot nordøst.

Forollsjøen (fortsatt med litt is!!)  og utsikt mot nordøst.

Nedover mot parkeringen er det nesten som å gå i kø. Folk overalt; små og store – med og uten sekk. Til og med at par joggere passerer meg. Omtrent 1/2 km. før kvilsteinan møter jeg igjen på det gamle ekteparet. Jeg hadde speidet etter teltet deres på vi ned fra toppen uten å se noe. Nå fikk jeg forklaringen. De har bare beveget seg 1 km. på rundt 4 timer. Jeg håper de rakk frem til Forollsjøen og fikk opp teltet før regnet kom, for regnskyer er nå i ferd med å trekke innover nasjonaparken.

Nedover bjørkelia går jeg på det jeg orker. Kroppen skriker etter å være ferdig med turen og hæler og føtter joiner hylekoret. Det er lenge siden jeg har hatt en sååå tung dag på tur. Forhåpentligvis kan allergiprøvene jeg tok for noen dager siden gi svar på hvorfor jeg kollapser hver vår/forsommer når den er på det vakreste. 15 km på tur og drøyt 600 høydemetre opp (og like mange ned selvsagt). Det kostet litt i dag, men sett i ettertid var det verdt det. Forollhogna blir ikke vakrere enn i dag.

Tilbakeblikk på vei ut Synnerdalen.

Tilbakeblikk på vei ut Synnerdalen.

6 responses to “Folksomt i Forollhogna

  1. Gerd Ales Røsberg

    Det var en stor glede å lese dette da jeg har gått et stykke oppover, men aldri helt opp. Synnerdalen er noe av det vakreste som finnes av natur. Takk Ingeborg.

    • Ja, Synnerdalen er virkelig vakker; i likhet med nasjonalparken. Anbefaler virkelig å gå til du kommer over tregrensa. Nydelig utsikt utover Synnerdalen og mot Forollhogna da.

  2. Ønsker meg denne turen jeg også. Veldig inspirerende og velskrevet. Tur skal det bli!!! Gleder meg og takk for fine inntrykk🙂

    • Tusen takk for hyggelig tilbakemelding🙂
      Anbefaler turen på det varmeste. Forollhogna er et fantastisk flott område.

  3. Fin lesing. Nyttig for meg. Denne skal jeg ta. Bør vel ha fjellsko på helst kanskje.

    • Virkelig en tur som anbefales. Fra Synnerdalen og opp på Forollhogna er det veldig lettgått terreng, så fjellsko er ingen nødvendighet. Mange tar turen i joggesko. Kan være litt bløtt enkelte steder, så vanntette sko er greit å ha. Aner ikke hvordan det er der i år, men med generell sen snøsmelting i fjellet og ikke verdens fineste sommer hittil, tror jeg at det sannsynligvis er en del bløte partiet. God tur🙂

Legg gjerne igjen en kommentar!

